Continental gör slut med förbränningsmotorerna

2019-08-09 10:51  
Continental elaxel. Foto: Continental

Bildelstillverkaren Continental stryper utvecklingen av många komponenter till förbränningsmotorer. Nu satsar bolaget fullt ut på eldrivlinor.

Den tyska jätten är förknippad med sina däck, men Continental levererar också komponenter till fordonsindustrin genom sina divisioner Powertrain, Chassi & Safety, samt Interior & Telematics.

Nu har bolaget gått ut med att allt fokus och kapital ska läggas på eldrivlinor, som företaget menar är framtiden. Continental motiverar sin omställning med politiska beslut kring utsläppsgränser.

Till detta väljer bolagets kunder i ökande grad att satsa på hybridlösningar och batteridrivna fordon.

– Vi har länge varit teknikledande inom området elektroniska styrenheter med tillhörande mjukvara. För att hålla jämna steg med våra kunder och marknaderna fokuserar vi nu snabbare och mer systematiskt på våra styrkor – med sikte på att applicera vår breda och framgångsrikt tillämpade erfarenhet på framtidens elektrifierade mobilitet, säger Andreas Wolf i ett pressmeddelande.

Förbränningsmotorer kvar i hybridlösningar

Han är chef för Powertrain-divisionen som nu byter namn till Vitesco. Faktum är att de redan har tagit fram en del av produkterna kring elektrifiering, bland annat 48-voltsystem, elmotorer samt elektronik för hybrider och rena elfordon.

Wolf tror dock att förbränningsmotorerna kommer att leva vidare under många år, inte minst i olika hybridlösningar. Marknaden för högspänningskomponenter och hybridlösningar har visat sig utvecklas mycket snabbare än vad man tidigare hade förväntat sig, och här ser Continental ett attraktivt teknikområde som kan ge stor avkastning.

Många delar associerade med förbränningsmotorer kommer dock ha en svag utveckling. Därför ska bolaget minska investeringarna i vidareutveckling av hydrauliska komponenter, exempelvis pumpar och injektorer för bensin- och dieselbilar.

Det kan även bli aktuellt att skära ner på området kring system för efterbehandling av avgaser.

– Huvudskälen bakom detta är dels en intensiv prispress samt ett högt beroende av den framtida utvecklingen av marknaden för dieselmotorer. Vi utvärderar nu alla tänkbara vägar här för att säkerställa att vår portfölj är hållbar, lönsam och konkurrenskraftig. Vi överväger också partnerskap, säger Wolf.   

 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt