Elbilar

Ionity om prishöjningen: Krävs för att branschen ska överleva

Foto: Ionity
Foto: Ionity

Ionitys rejäla prishöjning kan göra att milkostnaden blir högre för en elbil än en dieselbil. Men det gäller inte alla. Ny Teknik har tittat på tillverkarnas laddrabatter – och noterar att Tesla kan bli en joker i leken.

Publicerad

När Ionity utannonserade ett pris per kWh för att använda laddnätverket blev det stort rabalder som gav elbilsdebatten toppspinn. Priset på 0,79 euro, motsvarande 8,70 kr, är inte bara en rejäl höjning från tidigare – det gör att milkostnaden för en elbil som snabbladdar nu blir högre än för en dieseldriven bil.

Ionity å sin sida försvarar höjningen och i en intervju med Dagens Industri säger Jan Haugen Ihle, Ionitys regionschef för norra Europa, att det är nödvändigt.

– Ska laddbranschen överleva och växa måste priset täcka kostnaderna, säger han till DI.

Haugen Ihle påpekade även att elbilister till 90 procent laddar bilen hemma och att man ur det perspektivet kan se snabbladdning som en ”sällanförbruksvara” – till skillnad från en fossildriven bil som ständigt har hög milkostnad.

– Det första priset vi hade, 80 svenska kronor, var ett introduktionspris i en pilotfas vilket vi också gick ut med. Nu tar vi betalt per kWh, utgångspunkten är att man ska betala för det man laddar in i bilens batteri, säger Jan Haugen Ihle till DI.

Uttalandet om att snabbladdning endast görs sällan stämmer, det finns många elbilsförare som sällan eller aldrig använder snabbladdare. Dock kan kostnaden bli en tröskel för folk att använda elbil på långresor. Har man en gammal dieselbil kan valet bli att den får agera semestertransport istället.

Men det så kallade ”flat rate-priset” drabbar inte alla. Ionity ägs av Daimler, BMW, Volkswagengruppen, Ford och Hyundai. Och de har egna prislistor. Så argumentet gäller bara för de som inte tillhör den innersta kretsen.

Så vad kostar det då för den som äger en bil från en av Ionitys delägare?

Mercedes:

Den som kör en Mercedes EQC och laddar är priset 3,10 kr/kWh, dock kräver det att du har tjänsten Mercedes me Charge – ett medlemskap som är gratis första året (vad det kommer kosta sedan är ännu inte klart).

Audi och Porsche:

I tjänsten Audi E-tron Charging Service ingår Ionity bland många andra laddnätverk. Kostnaden för laddning ligger då på 3,30 kr/kWh, men därutöver kommer det en månadskostnad på 199 kr. Denna är kostnadsfri under första året. Porsche har en liknande lösning som i Tyskland kostar 0,33 euro/kWh samt 2,50 euro/mån – svenska priser kommer i samband med marknadsintroduktionen av Taycan senare under våren.

Övriga Volkswagen:

VW-ägare kommer genom den egna laddtjänsten WeCharge att kunna ”erhålla betydligt förmånligare priser”. Exakt vad det innebär är inte klart än – utan det kommer när tjänsten lanseras i samband med ID.3 i sommar. 

Ford:

Fords presschef säger till Ny Teknik att de ”arbetar med en annan prissättningsmodell för Ford-kunder, men att denna ännu är färdig och att priset kommer vara lägre än 0,79 euro/kWh”. 

Övriga tillverkare:

Så var lämnar det alla andra? De tillverkare som har bilar som kan nyttja de höga effekterna, och inte är med i Ionity? Volvo säger att de följer utvecklingen för att på bästa sätt kunna hjälpa kunder till ett smidigt elbilsalternativ. Sedan tidigare har de ett samarbete med Vattenfall – vilket innefattar 20 procents rabatt på bolagets snabbladdningsstationer.

Men det finns även en annan dörr till ett paneuropeiskt snabbladdningsnätverk. Elon Musk sa under en kvartalsredovisning 2018 att Tesla Superchargers inte är en ”muromgärdad trädgård” och syftade då på att låta andra tillverkare få nyttja nätet.

”Kapacitet är drivkraften”

Det här bekräftades senare under hösten då Drew Bennett, chef för Teslas laddinfrastruktur, sa i en intervju att de inte är främmande för att låta andra utnyttja Superchargers.

– Vi är definitivt öppna för att prata med andra biltillverkare som vill få tillgång till nätverket. Kapacitet är drivkraften för vår investering; det är nya rutter, nya marknader och sedan kapacitet. Många biltillverkare har pratat med oss om det, men vi har inte kommit till några beslut än. De försöker fortfarande klura ut vilket slags nätverk de vill ha medan vi är några år före dem i fråga om investeringsviljan som behövs för en övergång till elbilar.

Men eftersom det har hunnit gå över ett år sedan uttalandet riktade Ny Teknik frågan till Tesla som bekräftade att inbjudan fortfarande gäller: andra aktörer är välkomna, så länge de är med och bidrar.

För mindre tillverkare är det här intressant – för att betala licens till Tesla och få tillgång till deras nätverk är något som ökar produktvärdet. Exakt vad priset kan hamna på återstår att se, i dagsläget betalar de Teslaägare som inte omfattas av gratisladdning runt 2,35 kr/kWh.