Elbilar

Ionity om prishöjningen: Krävs för att branschen ska överleva

Foto: Ionity
Foto: Ionity

Ionitys rejäla prishöjning kan göra att milkostnaden blir högre för en elbil än en dieselbil. Men det gäller inte alla. Ny Teknik har tittat på tillverkarnas laddrabatter – och noterar att Tesla kan bli en joker i leken.

Publicerad

När Ionity utannonserade ett pris per kWh för att använda laddnätverket blev det stort rabalder som gav elbilsdebatten toppspinn. Priset på 0,79 euro, motsvarande 8,70 kr, är inte bara en rejäl höjning från tidigare – det gör att milkostnaden för en elbil som snabbladdar nu blir högre än för en dieseldriven bil.

Ionity å sin sida försvarar höjningen och i en intervju med Dagens Industri säger Jan Haugen Ihle, Ionitys regionschef för norra Europa, att det är nödvändigt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här