Renault lanserar två elektrifierade modeller

2020-01-13 11:01  

En elhybrid och en laddhybrid. Under Bryssel Motorshow visade Renault upp två modeller i sin elektrifieringsoffensiv. Därtill bekräftade företaget ytterligare laddhybridversioner.

Redan i fjol var det fullt med elektrifierade nyheter från biltillverkarna, men 2020 ser ut att bli än mer späckat. Inte minst med tanke på alla utfästelser som de olika märkena gjort om antalet elbilar och laddhybrider de ämnar lansera.

Renault var tidiga och under en bilmässa i Bryssel så hade de världspremiär av två modeller i så kallat E-Tech-utförande.

Trots att de båda bilarna delar etiketten, så är det stor skillnad när det kommer till elektrifiering. Den första modellen, Clio E-Tech, har en elhybriddrivlina i ett så kallat parallellhybridupplägg. Här är det ett litet batteri (1,2 kWh) som via två elmaskiner ser till att avlasta bensinmotor. Enligt Renault ska systemet innebära att upp till 80 procent av stadskörningen i hastigheter på upp till 75 km/h kan ske på el. Tekniken ska vara egen och skyddad av 150 patent.

Läs mer: Sony överraskar alla med ny elbil

Och eftersom batteriet är litet, är viktökningen även den liten. En Clio E-Tech väger in på endast tio kilo mer än en motsvarande dieselversion.

Captur E-Tech är en laddhybrid. Precis som i Clion är grunden samma 1,6-liters bensinmotor, men här är batteriet på 9,8 kWh och spänningen är på 400 volt.

Det innebär att det ska gå att köra upp till 65 kilometer med batteridrift.

Läs mer: BMW lanserar nu ytterligare laddhybrid

En intressant sak är även att drivlinan skickar kraften genom en kopplingslös växellåda, en lösning som hämtats in från tillverkarens F1-team.

Officiella förbrukningar för de båda bilarna finns i dagsläget inte, men i fallet Captur E-Tech så uppskattar den franska tillverkaren att bilen ska dra 0,15 liter per mil… dock är detta inte en uppskattning enligt WLTP-standarden.

Båda bilarna kommer senare under året och Renault avslöjar att man även kommer att lansera kompaktmodellen Mégane som laddhybrid någon gång 2020. Till år 2022 ska modellpaletten innehålla åtta helelektriska bilar och 12 hybrider/laddhybrider.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt