BMW-chefen: Dieseln är inte på väg att dö ut

2019-11-18 06:00  

BMW vill vara ledande inom elektrifiering, men väljer bort att ha en renodlad elbilsplattform. Skälet: Det finns en framtid för dieseln, enligt vd Oliver Zipse.

Tidigare i år kartlade Ny Teknik biltillverkarnas planer för elbilsplattformar. Där stod det klart att det fanns två grupper: De som har valt en dedikerad arkitektur och de som i stället går på flexibla lösningar.

BMW tillhör den senare kategorin – och det är ett teknikval som företagets chef menar är en stor styrka.

– Vår tanke är att ha en arkitektur där vi kan få plats med all teknik. Vi kommer att ha en unik position i och med att vi inte behöver en specifik plattform – vi tror inte att det är nödvändigt, sa Oliver Zipse till Ny Teknik, när BMW öppnade sitt nya battericenter i förra veckan.

Läs mer: BMW-chefen: ”Vi är en ledstjärna inom elektrifiering”

BMW gör här ett helt annat val än exempelvis konkurrenten Volkswagen. I samband med att produktionen av VW:s elbil ID3 startade nyligen kommenterade försäljningschefen plattformsfrågan i en intervju med Ny Teknik. 

– Jag var lycklig när jag var i Frankfurt och såg att ingen av konkurrenterna har något liknande. Folk frågade mig varför jag var så glad och svaret är att jag kunde säga att jag ur en försäljningssynpunkt var helt ensam om det vi har, sa Jürgen Stackmann.

Dieselns dagar inte räknade

BMW:s Oliver Zipse medger för Ny Teknik att det kommer att finnas tillfällen där den flexibla plattformen inte räcker till, men att man då kommer att kunna ordna det med speciallösningar.

– Vi anser att en bra plattform kan lösa elektrifiering. Visst ser vi att i vissa specifika segment kan det vara nödvändigt att bygga egna plattformar, men inte när det gäller massmarknadsbilar, säger han.

Läs mer: Här är teknikvalet som delar elbilstillverkarna

Ett tydligt skäl till att välja en flexibel plattform handlar om osäkerhet inför framtiden. BMW-chefen anser att dieselns dagar inte är räknade.

– Vi ser inte att dieseln håller på att fasas ut. Det är ett superrent förbränningssystem och relevant för att nå koldioxidmålet. Vi bygger 500 000 dieselbilar om året och ser att även om efterfrågan har minskat så har den nu planat ut, säger Oliver Zipse.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt