Populärteknik

Dna-analysator för fältbruk

Forskarna från Nya Zeeland har arbetat i sex år med att utveckla sin dna-analysator. Foto: Sharron Bennett/University of Otago

En handburen utrustning för dna-analys sägs vara revolutionerande.

Publicerad

Dna-analys görs idag främst på laboratorier med stor och dyr utrustning.

Men nu har forskare vid University of Otago i Nya Zeeland presenterat den batteridrivna analysapparaten Freedom4 i storlek som en tegelsten.

Med den kan exempelvis misstänkta virus eller bakterier undersökas på en timma med hjälp av programvara som kan köras i en bärbar dator eller mobiltelefon, skriver universitetet i ett pressmeddelande där Freedom4 presenteras som revolutionerande.

Fördelen med den lilla bärbara apparaten är att den kan användas direkt i ett område där människor och djur blivit infekterade. Freedom4 förväntas även kunna användas vid gränskontroller och av kriminaltekniker.

En oberoende granskning gjord av New Zealand Institute of Environmental and Science Research visade att den nya analysapparaten mätte sig väl med mycket större laboratoriebaserade system för dna-analys.

- För närvarande finns inget annat mobilt och lättanvänt system som kommer i närheten av den analyskraft vi har uppnått, säger forskargruppens ledare Jo-Ann Stanton i pressmeddelandet.

För att utveckla Freedom4 till en kommersiell produkt har forskarna inlett ett samarbete med det Nya Zeeländska företaget Ubiquitome.