"Viktigt sticka ut i Android-fajten"

2011-05-03 23:00  
Carolina Milanesi. Foto: Jörgen Appelgren

Mobilanalytikern Carolina Milanesi varnar Sony Ericsson för ökad konkurrens från HTC och ZTE, som också använder Android som operativsystem.

<p>- För tillverkarna är det ju livsviktigt att sticka ut, nu när kunderna börjat fråga efter en Android-mobil, och inte en Samsung eller en Sony Ericsson, säger hon. </p> <p>Hon tycker att den taiwaneiska tillverkaren HTC, med användarmiljön "Sense", lyckats bäst. Än så länge.</p> <p>Carolina Milanesi berömmer HTC:s användarvänlighet, sättet som mobilen hanterar kontaktuppgifterna, kopplingen till Facebook och lättillgängliga kart- och filmtjänster. </p> <p>- HTC fick ju till och med Facebooks grundare Mark Zuckerberg att promota HTC-modellen med Facebook-knappen, säger Carolina Milanesi.</p> <p>Hon varnar konkurrenterna för kinesiska ZTE, som bestämt sig för en ordentlig satsning på mobilerna. ZTE tar fram Androidmodeller för runt 50 dollar för att kunna konkurrera med andra - för de flesta europeer helt okända - kinesiska tillverkare i länder som Indien. Där är ZTE inget hot mot vare sig Samsung eller Sony Ericsson.</p> <p>- Men ZTE kommer att ta de billiga Android-modellerna till Sverige, och den konkurrensen kommer Samsung och Sony Ericsson att känna av. </p> <p>Carolina Milanesi är en av världens främsta experter på mobiltelefonmarknaden. För analysfirman Gartners räkning följer hon sedan flera år varje produktlansering och försäljningssiffra från världens alla mobiltelefontillverkare. </p>

Experten Carolina Milanesi: Här är läget i mobilvärlden

Nokias andel rasar

"Vi uppskattar att deras marknadsandel var 28 procent vid senaste mätningen. Nokia kan rasa till 20 procent i år. Om de lyckas med sina nya Symbian-modeller kanske fallet stannar vid 24 procent."

Samsung står stilla

"Samsungs strategi är att vara "ett Apple för resten av världen", alltså att vara först och bäst utanför USA. Samsung växte snabbt, men har sedan legat runt 20 procents marknadsandel, eftersom bolaget inte satsat på lågprismodeller för tillväxtländerna."

LG är en Samsung-kopia

"Koreanska LG har blivit lite bättre på smarta mobiler. Bolagets största problem är att det uppfattas som Samsung nummer 2."

Apple i en klass för sig

"Apple står i en klass för sig. Både vad gäller användarvänlighet och lönsamhet. Jag tror inte att Apple sänker sina priser för att nå de stora volymerna."

HTC har något extra

"HTC har lyckats bäst när det gäller att erbjuda kunderna något extra med sina Android-mobiler, som Facebook-knappen."

Katastrof för Sony Ericsson

"Sony Ericsson hade chansen att utnyttja Nokias ras med sina nya produkter. Därför är förseningarna på grund av Japankrisen en katastrof för bolaget. Det är inget fel på Sony Ericssons nya produkter, men de måste utnyttja samarbetet med Sony mer."

ZTE är billiga och trevliga

"ZTE har bestämt sig för att satsa stort på mobiltelefoner. Kvaliteten på telefonerna är fortfarande låg, men modellerna är billiga och trevliga. Jag har dock svårt att tro att ZTE kommer att kunna konkurrera med högprismodeller."

Huawei vet inte vad de vill

"Huawei verkar inte ha bestämt sig ännu, hur allvarlig satsningen på mobiltelefoner är. Huawei låter ofta operatörerna sälja mobilerna under eget varumärke."

Mer om: Nokia Samsung

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt