Digitalisering

Svenska broforskare varnar för dolda skador

Efter den första undersökningen av skadorna på Essingebron i Stockholm gör Vägverket nu ytterligare en total ytbesiktning. Men det räcker inte, anser svenska broforskare. – Det kan finnas mikrosprickor och korrosion under ytan på betongen, säger Håkan Sundquist, professor i brobyggnad på KTH.

När jättekranen Lodbrok körde på Essingebron, böjdes den yttre körbanan upp och alla de fyra stora brodelarna svängde till på var sitt ben. Samtidigt skadades en del upplagsanordningar och rörelsefogar i bron.

Rörelserna var ganska små, det rörde sig om enstaka centimeter i ytterlägena.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här