Digitalisering

Gammal teknik skydd för operatörer

Den 4 januari startade ID-kontrollerna av samtliga passagerare mellan Sverige och Danmark. Foto: Johan Nilsson / TT

De svenska bussbolagen får passa sig noga när de id-kontrollerar resenärerna. Det säkraste sättet för företagen att undvika lagbrott är att använda gammaldags teknik – papper och penna.

Regeringens hantering av införandet av id-kontrollerna har fått massiv kritik från flera håll och samma sak gäller polisens direktiv till buss- och tågoperatörerna om hur kontrollen rent praktiskt ska gå till. För de inblandade transportföretagen gäller att de måste dokumentera kontrollerna, annars riskerar de böter upp till 50 000 kronor. Å andra sidan riskerar de att byta mot personuppgiftslagen (PUL) om de väljer den enkla vägen – att plåta av id-korten med mobilkameror.

Eftersom kontrollerna genomförs i Danmark är det den danska motsvarigheten till PUL som gäller, enligt Datainspektionen. Men om det är ett svenskt bolag som kontrollerar kan det falla under svenska PUL. Swebus, exempelvis, valde under id-kontrollens första dygn att inte fotografera eller kopiera identitetshandlingarna utan i stället anteckna vilken typ av id-kort passagerarna hade, enligt bussföretagets presschef.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här