– Extremt enkelt att byta tillverkare

2011-11-15 23:00  
Waldemar Myrin, Patrik Bylund och Tomas Ringström på Axlon har sin molntjänst i USA och sin tillverkning i Kina. Det tycker de funkar perfekt. Foto: Cecilia Larsson

För en avancerad konstruktion med över tusen delar är det perfekt att ha ritningen i molnet. Det anser Brommaföretaget Axlon, som började använda en sådan tjänst långt innan det kallades moln.

– Vår strategi är att någon annan ska stå för tillverkningen och då är den här modellen oerhört effektiv, säger Tomas Ringström, vd för Axlon.

Företagets produkt är ett kontanthanteringssystem som tar ansvar för kontanterna ända tills de finns på butikens konto, precis som med en kortbetalning, men hjärtat i systemet är maskinen som hanterar kontanterna.

Det är en relativt komplex konstruktion med över tusen komponenter, både mekaniska och elektroniska. Konstruktionsarbetet görs internt på Axlon och när arbetet satte i gång gällde det att välja ett system för att hålla reda på alla komponenter – ett så kallat pdm-system.

Valet föll på nättjänsten Arena med bas i Kalifornien, flera år innan någon pratade om molntjänster. Poängen är att all hantering av komponenterna sker i via internet.

– Just nu har vi produktion av hela systemet i Kina. Via nätet kommer tillverkaren åt ritningar, strukturer och instruktioner – allt från elektronik till mekanik och montering. Ändringsmeddelanden skickas ut till dem som har behörighet – vi skickar inga papper och mejl, förklarar Tomas Ringström.

Att byta tillverkare är därmed extremt enkelt och Axlon har redan genomfört ett sådant byte.

– Det är en knapptryckning kan man säga, konstaterar inköpschef Niclas Redlund, men syftar då på tillgången till produktdata, inte den affärsmässiga relationen till tillverkaren.

Ytterligare en vinst är ett minskat behov av it-personal, eftersom backup och uppdateringar sköts automatiskt av tjänsten.

– Det är en stor skillnad. Vi märker det när vi jämför med vårt cad-system som förser pdm-systemet med material. Där har vi uppdateringar varje gång det händer något nytt och måste köpa nya datorer, grafikkort och så vidare. I pdm-systemet finns inte den problematiken, där rullar det bara på.

Niclas Redlund tror att det är ovanligt att ett företag som Axlon med sina 15 anställda använder en molntjänst för pdm, men anser att det egentligen bör sättas i relation till produkten.

– Tar du en firma som har en produkt med tjugo detaljer kanske inte det behovet finns. Men oavsett om man är ett stort eller litet företag och har en komplex produkt, men kanske inte resurser eller kompetens för it, underhåll, lagring och backup. Då är det här klockrent, säger Tomas Ringström.

Hur komplicerat vore det att byta molnleverantör?

– All dokumentation finns i vårt cad-system, men det skulle vara ett stort jobb att flytta. Det är å andra sidan ett stort jobb att byta mellan vanliga pdm-system också.

Några andra molntjänster använder inte Axlon, med undantag för e-posten som är en molnversion av Microsofts e-postsystem Exchange/Outlook.

– Vi kommer definitivt att fundera över det när vi gör en förändring av våra system nästa gång.

Axlon

Utvecklar ett kontanthanteringssystem för butiker. Hjärtat i tjänsten är en maskin som hanterar kontanterna mekaniskt och består av över 1000 komponenter. Hanteringen av produktdata sker i en molntjänst.

Grundat: 1990.

Antal anställda: 15.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt