Digitalisering
Avatar-regissören satsar på 3d-film – utan glasögon
James Cameron vill återigen skaka liv i 3d-filmen. Den här gången utan irriterande glasögon.
Det är åtta år sedan premiären för James Cameron-filmen Avatar. Science fiction-äventyret ska med sin budget på 237 miljoner dollar vara den fjärde dyraste filmen genom tiderna. Inte för att filmbolaget 20th Century Fox gråter över det: Avatars intäkter uppgick till 2,7 miljarder dollar, vilket också gör den till den mest inkomstbringande filmen någonsin.
James Cameron har alltid varit minst lika intresserad av bildteknik som av effektiva berättelser. Avatar blev berömd för att den väckte liv i intresset för 3d-film och ansågs vara startskottet för en ny era i biosalongerna.
Men även om många action- och äventyrsfilmer fortfarande kan ses i 3d har publiken aldrig varit helt bekväma med glasögonen man måste bära för att kunna ta del av den stereoskopiska återgivningen.
Det vill James Cameron ändra på i uppföljaren Avatar 2, med planerad premiär om tre år. Hans mål är att visa filmen i autostereoskopisk 3d. Några glasögon ska inte behövas.
Autostereoskopisk 3d är ingen ny teknik. Redan för sex år sedan lanserade Nintendo den bärbara konsolen 3DS, vars ena skärm låter användaren se bilder i 3d. Tekniken finns i tv-apparater. Men att återge autostereoskopiska bilder för en eller ett par personer åt gången är en helt annan sak än att göra samma sak för hundratals personer i en biosalong. Men Cameron tror att det går. I fjol höll han ett tal inför ett ingenjörssällskap i Hollywood.
– När det gäller 3d är jag fortfarande väldigt envis. Men det krävs ljusare projektion. När allt kommer omkring tror jag att det kan ske utan glasögon. Vi kommer att nå dit.
Nu rapporterar The Hollywood Reporter att James Camerons bolag Lightstorm förlängt sitt partnerskap med projektortillverkaren Christie Digital. Christie ska förse Lightstorm med en ny typ av laserprojektor, med snabb skärmuppdatering (120 rutor per sekund) och ett ljusflöde på 60000 lumen.
Exakt på vilket sätt den ska kunna erbjuda autostereoskopiska bilder i en biosalong framgår inte, men Christie Digital har tidigare skrivit så här om tekniken:
”Forskning har visat att nya och utökade bildmöjligheter kan bli möjliga genom att förstärka modern optisk design med beräkningskraft. Ett exempel är skärmar med stort intensitetsomfång (high dynamic range) tack vare bakbelysning med diodlampor och flerdimensionerad autostereoskopi. Stora framsteg kring detta har skett med tv-apparater, men vad gäller projektorer har möjligheten precis börjat utforskas.”