Avalanche varslar halva styrkan

2008-10-27 14:36  

Spelutvecklaren Avalanche studios varslar halva styrkan om uppsägning. Samtidigt har kollegan Grin stort behov av att nyanställa till tre nya stora projekt.

För bara några veckor sedan, i och med Ny Tekniks sammanställning av svensk spelindustri, spådde Avalanche att de även om ett år skulle ha 150-160 anställda. Men finanskrisen har ändrat på förutsättningarna radikalt. De två ännu inte offentliggjorda projekt som Avalanche arbetat med på beställning från förläggare läggs nu ner. Det totala värdet för dessa titlar har uppskattats till cirka 260 miljoner kronor.

Christofer Sundberg, en av Avalanche grundare och ägare och ordförande i Dataspelsbranschen säger att hela den svenska spelindustrin nu är inne i ett mycket oroligt läge.

- Alla, oavsett om du är oberoende eller ägs av en förläggare är sårbara. Branschen är oerhört sårbar just nu i och med att förläggarna blir mer och mer försiktiga. Satsningarna sker på licenser och uppföljare, mer än nyskapande vilket är oerhört tråkigt att se, säger han.

Avalanche har nu köpt upp alla rättigheter till ett av projekten som förlorats och förhandlar med en ny förläggare för att kunna driva det vidare. Inget är klart, men Christofer Sundberg säger att det finns en god chans att det blir verklighet.

- Dessutom äger vi all underliggande teknik som vi utvecklat så där har vi vunnit en hel del arbete till nästa projekt, säger han.

Avalanche största kvarvarande projekt, Just Cause 2, fortsätter enligt plan. Det gör också arbetet med jaktspelet Hunter, som utvecklas i samarbete med ett engelskt företag.

Sannolikt kan en viss övertalighet på Avalanche räddas fyra tunnelbanestationer bort. GRIN, kollegorna i en av hötorgsskraporna i Stockholm, har expanderat kraftigt de senaste åren och fortsätter göra så.

- Vi nyanställer inom alla områden just nu, speciellt programmerare och producenter till våra tre nya projekt som drar igång i januari. Nu har vi 257 anställda och vi ser en tillväxt på 10-15 procent det kommande halvåret, säger företagets vd Bo Andersson.

Den låga dollarkursen har tidigare varit ett problem för svenska spelutvecklare. Men eftersom kursen har stigit från sex till åtta kronor sedan i somras kan de som fortfarande ha uppdrag göra bra förtjänst.

- För oss är det enbart positivt att dollarn går upp och vi har sett till att terminssäkra våra kommande kontrakt på dagens höga nivå. Istället för att spekulera om rörelser inom två år, säger Bo Andersson.

Roger Rosenlund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt