Algoritmer jagar fuskare i Call of duty

BOULDER. Datorspelsutvecklaren Activision använder ett analysverktyg för att spåra spelare som fuskar.<br/> – Vi utesluter dem inte, men vi vill att de ska ångra sig, säger Josh Hemann, analyschef på Activision.

Activision är en av pionjärerna i datorspelsbranschen. Bolaget har på senare år släppt storsäljare som Call of Duty och Guitar Hero. Det låter inte som spel där fusk skulle vara ett stort bekymmer, men Activisions analysverktyg hittar fuskare varje dag.

Ny Teknik var på plats när Josh Hemann berättade om fusk-jakten på ett möte för dataanalytiker under Startup Week i Boulder, Colorado.

– Vi gillar att tänka inom boxen. Utanför boxen är för konstnärer och andra coola typer, men de får inte jobbet gjort, säger han.

Analysverktyget bearbetar en stor mängd data i spel som Call of Duty för att hitta fuskare. Activision har ungefär 30 miljoner spelare och varje spel generar över 10 terabyte data per dag.

– Det är väl big data om något, tycker Josh Hemann.

Med analysverktyget kan företaget se om två spelare i samma lag ofta dödar varandra för att få mer poäng. Spelarna kontaktas då med beskedet att beteendet inte är okej.

– Vi gillar kommunikation och vill inte utesluta spelare. Vi vill att fuskarna ska ångra sig, säger Josh Hemann.

Ännu bättre vore förstås att från början utforma spelen så att det inte går att fuska.

– Det försöker vi också göra, men någon kommer alltid att kunna hitta sätt att fuska oavsett vad vi gör, svarar Josh Hemann.

Sedan Activision började spåra fuskare har antalet klagomål till företagets kundtjänst gått ner. Därför lönar arbetet sig, menar Josh Hemann.

– Tidigare ertappade vi två fuskare per dag. Nu hittar vi över 200 per dag, säger han.

Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Activision omsätter 33 miljarder

  • Activision har utvecklat spelen Call of Duty, Guitar Hero och Skylanders.
  • Företaget bildades 1979 och har i dag mer än 4 000 anställda. Omsättningen 2014 var 4,8 miljarder dollar, ungefär 33 miljarder kronor.
  • Activision finns i mer än 15 länder, bland annat i Sverige, men huvudkontoret ligger i Kalifornien, USA. Sedan 2008 är bolaget en del av Activision Blizzard.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt