Opinion

”Ta bort godstrafikens banavgifter för att minska koldioxidutsläppen”

Godståg i Malmö. Foto: Johan Nilsson/TT
Johan Warenlöv, järnvägsexpert på PA Consulting Foto: Jonas Bilberg

DEBATT. För att påskynda klimatomställningen och hjälpa en hårt kämpande bransch behöver godstrafikens banavgifter tas bort, föreslår Johan Warenlöv, järnvägsexpert på PA Consulting.

Covid-19 har slagit hårt mot järnvägen som bransch. Exempelvis har antalet resenärer minskat drastiskt till följd av Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att hantera smittspridningen.

Innan pandemin fanns ett uttalat fokus på klimatomställning och minskade utsläpp för hela transportsektorn som uppskattas stå för drygt 30 procent av Sveriges utsläpp. För att få bukt med utsläppen från transportsektorn är en av åtgärderna att flytta godstransporter från vägen till järnvägen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här