DEBATT

”Stärk fordonsindustrin i EU – vi riskerar att tappa till USA och Kina”

Bilfabrik med bilchassin på rad.
En Geely-fabrik i Taiyuan, i Shanxi-provinsen i norra Kina.

DEBATT. EU har allt för stort fokus på den inre marknaden. Tillsammans med fastlåsningar i teknik och system kan det missgynna europeisk fordonsindustri gentemot USA och Kina, skriver Fordonskomponentgruppen, FKG.

Det krävs ett rejält omtag med en tydlig och expansiv industriell strategi som stärker hela det europeiska ekosystemet och som gör det fortsatt intressant att investera, utveckla och tillverka framför allt personbilar i. Annars riskerar EU att köras om av USA samtidigt som Kina ligger i en död vinkel nu när den gröna omställningen accelererar. 

Automotive är en global industri. Där bilar tillverkas finns det antingen en tillväxtmarknad eller så förenas parametrarna industriell förmåga med priset för dem. Helst ska det vara både och. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här