ELBILAR

Vad hände, Polestar? Från teknisk spjutspets till koncern-återanvändning

Två silverfärgade elbilar, en man med armarna i kors.
Felix Björklund, Ny Teknik. Polestar 4.

”Den snabbaste produktionsmodellen någonsin”, så beskriver Polestar sin nya modell Polestar 4. Men man skulle även kunna säga den mest kinesiska någonsin. Är det här framtiden för märket?

Publicerad Uppdaterad

Det är sex år sedan jag kastades iväg till Kina för att Volvo skulle visa något nytt. Detta nya var Polestar som lanserades som ett eget märke, och ”spjutspetsen för teknik” inom Volvo Car Corporation. Där och då skrev jag att ”en svensk bilstjärna tänds i Kina”.

Nu, tre modeller senare, har polstjärnan tappat allt mer av det svenska och snarare inkorporerats som en av stjärnorna i den kinesiska flaggan…

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här