ELBILAR

Vad hände, Polestar? Från teknisk spjutspets till koncern-återanvändning

Två silverfärgade elbilar, en man med armarna i kors.
Felix Björklund, Ny Teknik. Polestar 4.

”Den snabbaste produktionsmodellen någonsin”, så beskriver Polestar sin nya modell Polestar 4. Men man skulle även kunna säga den mest kinesiska någonsin. Är det här framtiden för märket?

Publicerad Uppdaterad

Det är sex år sedan jag kastades iväg till Kina för att Volvo skulle visa något nytt. Detta nya var Polestar som lanserades som ett eget märke, och ”spjutspetsen för teknik” inom Volvo Car Corporation. Där och då skrev jag att ”en svensk bilstjärna tänds i Kina”.

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera