Övriga nyheter

”Spela med öppna kort om personliga data”

Enligt en attitydundersökning anses 60 procent av svenskarna vara negativa till att insamlingen av personlig information ökar, som exempelvis vilka varor vi handlar. Debattörerna uppmanar företagen till öppenhet. Foto: FREDRIK PERSSON / TT
Jacob Dexe, forskare SICS Swedish ICT
Markus Bylund, forskningsledare SICS Swedish ICT

DEBATT. Sverige används regelbundet som testbädd för ny teknik och det finns goda möjligheter att starta nya innovativa företag. Men företagen måste vara transparenta med vilken information de hämtar och i vilket syfte, skriver Markus Bylund och Jacob Dexe på SICS.

Svenska folket är kluvet i sin inställning till insamling av personlig information på nätet. Det finns å ena sidan stor villighet att dela med sig av information för att få bättre tjänster och erbjudanden. Men samtidigt är en majoritet oroade över att alltmer personlig information samlas in av företag på nätet.

Oron är en varningssignal till den datainsamlande branschen med representanter inom media, dagligvaruhandel och it. Om inte dessa aktörer ändrar sitt förhållningssätt till integritet riskerar de att gå miste om intäkter, men Sverige riskerar också att gå miste om sin ledande position som marknad för utveckling och introduktion av it-tjänster.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här