DEBATT
”Prioritera stötupptagande fronter för tunga fordon – det skulle rädda liv”
Med stötupptagande inbyggd front minskar krockkraften med 40 procent, enligt Villaägarnas undersökning.
Fredrik Persson/TT
DEBATT. Tunga fordon med hårda fronter gör det i onödan mycket farligare för oss andra i trafiken. Med stötupptagande fronter skulle uppskattningsvis 20 personer om året överleva och 1 000 personer ha blivit mindre skadade i trafikolyckor i Sverige, skriver Ulf Stenberg, chefsjurist Villaägarnas Riksförbund.
De flesta förstår att vid en krock med lastbil är skaderisken
extremt hög för den som åker personbil, då lastbilen kan väga 40 gånger så
mycket som personbilen. Men risken är onödigt hög.
Säkerheten för personbilar har utvecklats mycket de senaste 50
åren, där stötupptagande fronter, airbagar, bältessträckare med mera bidrar
till att de åkande klarar krockar bättre. När det gäller tunga fordon som
lastbilar och bussar, har de dessvärre precis som tidigare hårda fronter som
inte dämpar krockkrafterna. Det gör att deras hårda fronter och höga vikt blir förödande
för andra fordon vid krockar.