DEBATT

”Prioritera stötupptagande fronter för tunga fordon – det skulle rädda liv”

En lastbil.
Med stötupptagande inbyggd front minskar krockkraften med 40 procent, enligt Villaägarnas undersökning.

DEBATT. Tunga fordon med hårda fronter gör det i onödan mycket farligare för oss andra i trafiken. Med stötupptagande fronter skulle uppskattningsvis 20 personer om året överleva och 1 000 personer ha blivit mindre skadade i trafikolyckor i Sverige, skriver Ulf Stenberg, chefsjurist Villaägarnas Riksförbund.

De flesta förstår att vid en krock med lastbil är skaderisken extremt hög för den som åker personbil, då lastbilen kan väga 40 gånger så mycket som personbilen. Men risken är onödigt hög.

Säkerheten för personbilar har utvecklats mycket de senaste 50 åren, där stötupptagande fronter, airbagar, bältessträckare med mera bidrar till att de åkande klarar krockar bättre. När det gäller tunga fordon som lastbilar och bussar, har de dessvärre precis som tidigare hårda fronter som inte dämpar krockkrafterna. Det gör att deras hårda fronter och höga vikt blir förödande för andra fordon vid krockar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här