FORDON

Han vill rädda förbränningsmotorn kvar i Skövde – sätter hopp till e-bränsle

Michael Fleiss, vice vd Aurobay.

Volvo Cars motortillverkare Aurobay i Skövde står inför enorma förändringar. Viktigaste kunden går mot enbart elbilar samtidigt som fusionen med Renaults motordivision närmar sig. Mitt i denna storm letar Michael Fleiss efter sätt att rädda kvar tekniken – och jobben.

Publicerad Uppdaterad

Först Dieselgate och sen elbilar. Det senaste decenniet inom fordonsbranschen kan knappast beskrivas som sömnigt.

Omvandlingen får stora konsekvenser – även för teknikområden som tidigare betraktats som det allra heligaste. Volvo Cars tillverkning av förbränningsmotorer i Skövde är ett bra exempel på det. I dagsläget tillverkar fabriken mild- och laddhybridmotorer. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här