Opinion
Gasa utvecklingen av ettor och nollor
DEBATT. Resultaten finns. Erfarenheterna finns. Massor av pengar kan sparas. Ändå går det långsamt framåt med de digitala investeringarna i svensk industri. Rader av internationella företag ligger långt före i utvecklingen – vad väntar vi på, undrar Hirash Razaghi och Johan Söderberg.
Nu är lågkonjunkturen över – för den här gången. I dess spår köar de projekt som lagts på is under några hårda vintrar åter hos designers och tillverkare.
Det är bråda tider. Nya produkter ska lanseras och förlorade intäkter vinnas åter. Först ut på marknaden gäller. Kortare ledtider med ökad kvalitet – den där ekvationen som är så lätt att säga men svår att göra – är ett mantra för utvecklingsföretagen och fokus för ansträngningarna.
Integrerad digital teknik, kopplad i så kallade digitala pipelines, är en viktig del av lösningen. Men i Sverige går utvecklingen långsamt. För långsamt. Medan internationella konkurrenter vässar klorna med helt integrerade digitala system, väntar man lite väl passivt på resultaten här hemma – i stället för att gå i frontlinjen.
Viktiga undantag finns dock. Föregångare i Sverige är, inte helt oväntat, designföretagen. Med hjälp av digitala pipelines – processer där informationen kan flöda fritt mellan olika programvaror och olika led i produktutvecklingen – har designföretagen lyckats korta sina egna ledtider och dessutom dramatiskt vässat resultatet.
I våras lanserades ett nytt finsk-svenskt varumärke för motorbåtar där designerns digitala pipeline gav en hävstång utan motstycke. En isande kall februaridag, bara fyra månader efter den inledande presentationen, kunde den första prototypbåten provköras i sjön. Efter ytterligare tre månader lanserades de färdiga båtarna på marknaden, i god tid inför den korta nordiska båtsäsongen.
Att just designföretagen går före i detta avseende är ingen slump. Här finns en djup teknisk kunskap som kombineras med estetik och ergonomi. Landvinningar från film- och dataspelsvärlden har vässat visualiseringsmöjligheterna och gör det lättare att kommunicera koncept och tankespår.
Design blir allt hetare och efterfrågas allt mer, även inom tyngre industri. Undersökningar visar att företag som medvetet satsar på design ser stora effekter på intjäning, marginaler och kursutveck-ling. Att satsa på design är alltså ett utmärkt sätt att skapa mervärde i ett tillverkningsföretag.
God design har förmågan att skapa en intuitiv länk mellan produkt och människa, där funktion och förståelse blir tydlig. Flertalet nya iphone- och androidmobiler uppnår detta på ett utmärkt sätt. Design syftar också till en visuell kvalitet som är lockande för kunden, till god ergonomi och enkelhet. Sist men inte minst syftar god design till en produktionsprocess, där kostnaderna minimieras – även detta högt på önskelistan hos tillverkande företag.
På designern vilar således ett stort ansvar och tankemödan bakom nya produkter är ofta omfattande. Att dessa intentioner sedan följer med till nästa led utan att förloras är av största vikt. Detta ställer krav på integration mellan programvaror, som kan stötta processerna. Och – naturligtvis – på människor som samspelar över yrkes- och teknikgränser.
Även i detta avseende ger de nya digitala flödena bättre möjligheter. Idag är det fullt möjligt för en designer och en konstruktör att arbeta helt sömlöst och parallellt, i samma utvecklingsprojekt. Det är här en enorm potential för svensk industri kan skönjas. Konstruktören behöver inte ”vänta ut” designprocessen utan man samarbetar i en gemensam, digital modell. Totalt lägger de båda arbetsgrupperna ned samma arbetstid som tidigare – men kalendertiden minskar drastiskt. Samtidigt ökar förståelsen mellan designerns intentioner, och ingenjörens perspektiv. Vågar man gissa att bättre produkter, med ökad konkurrenskraft, blir resultatet?
Att arbeta digitalt är också ”grönt”. Hållbar utveckling prioriteras hårdare än någonsin tidigare och i dag kan ett utvecklingsteam designa, utveckla, testa och validera en produkt innan så mycket som en plåtbit bockats i verkstaden. Inte nog med det. Man kan simulera allt från hållfasthet till funktion, och dessutom ge produkten liv i tredimensionella, datoranimerade visualiseringar.
Att vara designer och att vara ingenjör har ofta inneburit att leva i skilda världar. Teknikutvecklingen har fram till nu ofta förstärkt skillnaderna och blivit en barriär mellan yrkesgrupperna. I dag banar den tekniska integrationen i stället väg för nya sätt att samarbeta . Nu först kan tekniken på allvar anpassas efter människorna, processerna och målen man vill uppnå.
Om ”time to market” är min största utmaning som företagare. Om målet är att skapa hållbara lösningar som tilltalar framtidens kräsna konsumenter och företag. Om målet är en teknisk produkt som är så smart att vem som helst förstår hur den ska användas. Då är digitala pipelines medlet som kan göra det möjligt.
Hirash Razaghi, Cliff Design
Johan Söderberg, Autodesk Manufacturing Solutions