Trafikverket: Fler djurbroar ska stoppa ökat antal viltolyckor

2018-02-16 15:31  
Skiss över unika djurbron som planerades över E6:an. Foto: Tema AB

Den senaste tidens stora snömängder har gjort att djur söker sig ut på vägarna där det är lättare att ta sig fram. Det har lett till fler olyckor på svenska järnvägar och nu höjs rösterna för mer viltstängsel.

Tågbolaget Norrtåg pekar ut viltolyckor som den största orsaken till trafikproblemen i vinter, och kräver mer viltstängsel, skriver Västerbottens-Kuriren.

– Det som har stuckit ut enormt är viltolyckor. Vi har över 80 incidenter med djur på spåren, det är unikt att ha viltkollisioner i den här omfattningen, säger Maria Höglander, vd vid Norrtåg, till tidningen.

Det är inte bara på våra järnvägar som problemen med exempelvis rådjur och älg är påtagliga. Sedan 2003 har antalet trafikolyckor med vilt på svenska vägar ökat med ungefär tre procent per år, oavsett snöfall eller inte, enligt Trafikverket. Att enbart sätta upp stängsel är inte lösningen, säger Anders Sjölund, Trafikverkets nationella samordnare för natur- och kulturfrågor.

– Jag tror att det finns en missuppfattning där vi tror att djur är olika oss själva. Om du var på väg hem från jobbet och upptäckte att den normala vägen hem var kantad av hinder, skulle du då ge upp och gå tillbaka till kontorsstolen?

Vid hårt trafikerade vägar behövs det, utöver viltstängsel, fler passager framtagna med djuren i fokus, och inte enbart utvecklade ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, enligt Sjölund.

– Vill vi få ner olyckorna på de hårdast trafikerade vägarna med 80 procent skulle det behövas passager och broar omkring varannan mil.

Sedan årsskiftet har polisen rapporterat över 6 000 viltolyckor över hela landet, uppger Nationella viltolycksrådet. Den stora majoriteten av dessa berör olyckor med rådjur och från 1 januari och framåt har polisen rapporterat 4 077 rådjursolyckor i Sverige.

Andra vanligt förekommande viltolyckor är mellan trafikanter och älgar. Under perioden rör det sig om närmare ett tusental, enligt Nationella viltolycksrådet.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt