Så ska Karlatornet byggas för att klara vinden

2018-01-30 14:49  

Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad. Spektakulär byggteknik krävs för att stå pall för vinden och nå de 245 meterna.

Arbetet med Karlatornets grundläggning pågår redan. Och det är en omfattande historia. 58 betongpålar ska gjutas ungefär 60 meter djupt.

- Pålarna är två meter i diameter. Det är de absolut de största dimensionerna för husbyggnad som någonsin har byggts i Sverige, säger Nikola Jovetic, Sernekes projektchef.

Även bottenplattan, som pålarna förankras i, blir en bjässe med sina 3,75 meter i tjocklek.

När bygget sedan ska drivas uppåt blir det betongkärnan i mitten av konstruktionen som gjuts först. Kärnan ska rymma trapphus och hissar och har en viktig stabiliserande funktion i konstruktionen.

En så kallad klätterform kommer att användas för att gjuta kärnan. Det är en gjutform som först fylls med betong, när den har härdat flyttas formen upp med hjälp av hydraulik och så börjar processen om.

- Kärnan är den mest vindutsatta delen. Eftersom den är högst upp är den alltid oskyddad. Men klätterformen kan vi höja i princip i vilket väder som helst, säger Nikola Jovetic.

På två ställen i tornet, på våning 12-13 respektive 67-68, får konstruktionen även ökad stabilitet genom att de två våningarna har förbundits med varandra genom fullgjutna innerväggar.

- De våningarna fungerar som livremmar, som hjälper till att styva upp konstruktionen, berättar Nikola Jovetic.

I ett så högt hus som Karlatornet kan kraftiga vindbyar skapa problem. Serneke har tagit hjälp av vindkonsulter för att ta reda på vilka vindstyrkor som man kan förvänta sig under byggtiden. 25 meter per sekund kommer sannolikt att uppstå många gånger.

- Vi har försökt att planera vår logistik så att vi blir så vindoberoende som möjligt. Vi kommer att transportera mycket material via bygghissar i stället för kran, säger Nikola Jovetic.

För att minska risken för att vinden orsakar problem med arbetsmiljö eller tidplan ska Serneke använda ett stort flyttbart vindskydd under byggtiden. Det är en nätskärm som mäter 33 gånger 33 meter. Skyddet fästs i två färdigställda bjälklag och flyttas sedan successivt uppåt, en våning i taget, i takt med att bygget fortskrider.

- En sådan skärm bryter av vinden mycket mer än man kan tro, berättar Nikola Jovetic.

Allt i tornet kommer att platsgjutas, någon prefabricerad betong ska inte användas. Problemet med platsgjutning är att betongen måste pumpas upp till det våningsplan där arbetet bedrivs.

- I Sverige finns inte pumpar i dag som klarar av att pumpa så högt, eftersom vi normalt sett inte bygger så högt här. Så vi kommer att ta in pumpar från utländska aktörer, berättar Nikola Jovetic.

Under byggtiden kommer byggnadens permanenta hisschakt att förses med en hiss som kan transportera material och personal. Den kommer att börja användas när bygget har nått cirka tio våningar. När bygget sedan har fått ytterligare tio våningar på plats måste vajersystemet förlängas så att hissen kan gå från botten till våning 20. Nikola Jovetic kallar det för att hissen gör ”ett hopp”.

- Vi kommer att göra ungefär tio sådana hopp innan vi är färdiga, säger han.

Dubai leder ligan

Burj Khalifa i Dubai räknas som världens högsta byggnad med sina 828 meter. Tornet färdigställdes 2010.

Saudiarabiens Jeddah Tower, som tidigare har hetat både Mile High Tower och Kingdom Tower, väntas dock ta över topplatsen med sina dryga 1 000 meter när byggnaden blir färdig 2020.

I Norden är Turning Torso i Malmö högst med sina 190 meter sedan 2005. Tvåa kommer Kaknästornet i Stockholm med 155 meter.

Nära 600 lägenheter i Karlatornet

Karlatornet ska bli 73 våningar och 245 meter högt.

Det kommer att rymma 593 lägenheter. På våning 69 ska det finnas en allmän utsiktsplats.

Arkitektbyrån som har ritat Karlatornet, Skidmore, Owings & Merrill, ligger även bakom världens högsta byggnad, Burj Khalifa i Dubai, samt One World Trade Center i New York.

Strax före jul vann detaljplanen för Karlatornet och det omgivande området, Karlastaden, laga kraft. Tornbygget har hittills fått marklov. Bygglov för resten av tornet ska sökas under våren.

Karlatornet byggs på Lindholmen i Göteborg och ska vara färdigbyggt 2021. I det omgivande området planeras ett tiotal nya kvarter med bostäder, kontor, förskola och vårdcentral. Det kommer att ta cirka sex år att bygga.

Karlatornet byggs av Serneke, medan Karlastaden är ett samarbetsprojekt mellan Serneke och NREP, Nordic Real Estate Partners.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt