Rör inte mitt släp!

2008-04-01 23:00  
Lysdioder med sensorer och radioteknik.

Med lysdioder, sensorer och radioteknik i lastbilarnas sidoljus bygger Volvo upp en elektronisk säkerhetszon runt lastbilarna. När någon kommer för nära slår systemet larm.

Volvo och innovationsföretaget Datachassi tar upp kampen mot motorcykelgäng och andra grupperingar som ligger bakom den kraftiga ökningen av stölder ur lastbilar.

Volvo Technology Transfer gör en riktad nyemission av aktier och köper en tredjedel av det nybildade företaget Datachassi på Science Park på högskolan i Jönköping.

Bolaget, med tre anställda, har utvecklat ett patentsökt stöldskydd. I princip innebär det att man monterar backsensorerna, som finns på vissa moderna personbilar, runt en hel lastbil inklusive släp och eventuell trailer.

I lastbilarnas sidolampor - markeringsljus som numera måste finnas - stoppar man in lysdioder, sensorer, mobila radiosändare, "smarta" processorer och en del annat.

På det sättet bildas ett elektroniskt staket runt lastbilen, en barriär som slår larm med ljud och ljus när någon kommer närmare en halvmeter från fordonet, trailern eller släpet.

Föraren, utrustad med en rfid-etikett, kan programmera systemet så att det aktiveras automatiskt när han lämnar bilen för att fika eller sova på något motell.

Systemet kan också programmeras så att larmet skickas trådlöst över det mobila kommunikationsnätet gprs för att tas emot av någon larmcentral, vaktbolag eller liknande.

En lastbil kan också kopplas ihop med andra lastbilar, på till exempel en parkerings- eller uppställningsplats, så att förarna kan hjälpa varandra att hålla uppsikt över godset i fordonen.

- Det här kan definitivt bli en världsprodukt. Den potentiella marknaden är enorm, säger Per Wassén, ansvarig för investeringar på Volvo Technology Transfer.

Den geografiska marknaden omfattar i första hand de områden där det är lag på sidoljus: Europa, Nordamerika, Latinamerika och Ryssland.

Volvo kommer att vara med och utveckla systemet vidare till en färdig kommersiell produkt, en speciell sidolampa som exteriört inte skiljer sig från de vanliga markeringsljusen.

Nästa år ska det finnas enheter färdiga att lanseras.

- Volvo självt är naturligtvis en kund. Men vi siktar också på att Scania, Mercedes, MAN och andra tillverkare av tunga lastbilar installerar systemet direkt i sin nyproduktion av fordon, säger Per Wassén.

Datachassi kommer också att erbjuda de så kallade påbyggarna, företag som bygger släpvagnar, de nya lampenheterna.

Bara i Europa tillverkas cirka 240 000 tunga lastbilar om året.

Och på de europeiska vägarna rullar tre miljoner tunga lastbilar.

På sikt går det att vidareutveckla systemet så att det fungerar som sidovarnare, "Blind Spot Protection", för att upptäcka exempelvis cyklister när man ska till att svänga. En annan framtida möjlighet är att utnyttja tekniken som "backvarnare".

Lastbilsstölder och det som kallas kapellskärningar har ökat dramatiskt under senare år. Bara inom EU stals det i fjol gods för 75 miljarder kronor.

I Sverige är det framförallt Sydvästra Götaland som drabbats. Antalet stölder ur lastbilar har under årets första kvartal fördubblats jämfört med samma period förra året. Över hela Sverige uppgår värdet på det stulna till 3,7 miljarder. Framförallt är det motorcykelgäng och andra kriminella nätverk som begår stölderna, enligt en kartläggning av polisen i Sydvästra Götaland.

Gods för 4 miljarder stjäls varje år

* Stölder vid transporter är i dag ett stort problem.

I Sverige stjäls gods för nästan fyra miljarder kronor om året.

* Ibland försvinner hela laster, ibland några paket på en pall.

* Det händer också att tjuvar byter ut äkta varor mot förfalskningar. Cirka 8 procent av handeln i världen utgörs av förfalskade varor.

* Bland de mer stöldbegärliga varorna finns mobiltelefoner, parfym, cigaretter, vissa läkemedel och hemliga prototyper och handlingar.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt