”Fabriken kan bli smart om 20 år”

2016-10-05 15:01  
Amanda Nilsson och Hanna Lindkvist från Högskolan i Skövde vann årets upplaga av Automation Student med sitt examensarbete om produktionspersonalen i framtidens smarta fabrik. Priset delades ut av Mikael Klintberg, processledare på Automation Region och Fredrik Karlsson, redaktör på Ny Teknik Automation under mässan Scanautomatic och Processteknik i Göteborg.

Hur smart är fabriken? Inte särskilt, svarade studenterna som gått till botten med frågeställningen. Deras analys belönas med 20 000 kronor.

För att belysa hur viktigt det är med automation och att nya ingenjörer satsar på området arrangeras varje år uppsatstävlingen Automation Student.

Årets vinnare blev Hanna Lindkvist och Amanda Nilsson, produktionsingenjörer från Högskolan i Skövde.

De har studerat produktionspersonalens roll i framtidens smarta fabrik hos Volvo Cars i Skövde. De fick börja med att kartlägga den nuvarande fabrikens status i förhållande till begreppet ”smart fabrik” samt vad som krävs för att uppnå de framtida målen.

– Vi kom fram till att fabriken inte var särskilt smart i dag och inte kommer att bli det de närmaste fem åren, säger Amanda Nilsson.

Hur reagerade Volvo på den slutsatsen?

– Vi var lite rädda att de skulle ta illa upp men de förstod vad vi menade. Ingen av alla vi intervjuat har ju ansett att de är där i dag, säger Hanna Lindkvist.

När kan de vara där?

– Om 20 år kanske, svarar Amanda Nilsson. Det tar lång tid innan man är framgångsrik med det man startar i dag.

En stor del av deras arbete har handlat om att undersöka vad en smart fabrik är. De definierar den som att den ska vara uppkopplad, utnyttja molntjänster, sätta människan främst, vara hållbar, ha en flexibel produktion, använda mobil och trådlös kommunikation samt system för internet of things så att alla delar är uppkopplade.

Trots betyget på bilfabriken betonar de ändå att Volvo ligger långt fram, det är deras bild efter intervjuer med nyckelpersoner hos Volvo cars i Skövde. Klart är att produktionspersonalen har en framträdande roll när företaget tar steget mot den smarta fabriken.

Volvo Cars accepterade inte bara slutsatsen – de har också valt att jobba vidare med Hanna Lindkvist och Amanda Nilsson. Hanna jobbar på ÅF i ett aspirantprogram och är placerad på Volvo Cars i Skövde medan Amanda jobbar som karossberedare på Volvos Torslandafabrik.

Kommer ni att fortsätta inom industrin?

– Ja, gärna med framtidsfrågor på något sätt längre fram, säger Hanna Lindkvist.

– Jag tänker mig också en framtid i industrin, säger Amanda Nilsson. Att arbeta med frågor om fabriken som helhet, hur framtidens fabrik ska se ut har verkligen gett mersmak.

20 000 kr för det bästa automationsarbetet

För att belysa vikten av en stabil återväxt inom automationsområdet arrangeras varje år en studenttävling för bästa automationsrelaterade examensarbete. Utmärkelsen Automation Student har delats ut sedan 2010 av Automation Region, branschorganisationen Svensk Automation och automationsmässan Scanautomatic & Processteknik.

Tävlingen är öppen för studenter både från yrkeshögskolor och från tre- eller femåriga universitetsutbildningar.

Hanna Lindkvist och Amanda Nilssons vinnande bidrag belönas med ett stipendium på 20 000 kr.

Övriga finalister var Jesper Halmsjö och Jonas Fält från Chalmers, samt Johan Svensson och Anders Dahl från Linnéuniversitetet.

Fredrik Karlsson

Mer om: Volvo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt