En stor stark fixar mer öl

2010-10-12 23:00  

Hos Spendrups bryggeri i Vårby testar Alfa Laval sin nya separatorteknik. Med den kan bryggarna få ut ännu mer öl av samma mängd malt och samtidigt spara energi.

<p>Alfa Lavals separatorutvecklare är "inneboende" med ett eget rum i bryggeriet, där apparaterna kan kopplas in i processflödet. </p> <p>- Det är vår motsvarighet till när bilindustrin bygger konceptbilar och låter folk provköra, säger Peter Thorwid, chef för konceptutveckling av separatorer hos Alfa Laval.</p> <p>- Skulle vi göra fel, får vi betala för ölet som blir förstört.</p> <p>När Ny Teknik besöker bryggeriet är de stora jästankarna i fyllda med det som ska bli årets julöl. I den skummiga vätskan kalasar öljästen på maltsockret och ger ifrån sig bland annat alkohol och koldioxid. </p> <p>När allt socker förbrukats dör jästcellerna och sedimenterar som en sörja på botten av tanken.</p> <p>Med den teknik som bryggeriet använder i dag, stoppar man avtappningen när man kommer ner till den grumliga bottensatsen. Den säljs i stället som kreatursfoder. Men i jästsörjan finns fortfarande stora mängder öl. Det går att skilja ur med hjälp av separator, efter samma princip som mjölkseparatorn skiljer grädde och mjölk.</p> <p>- När vi testade vår utrustning i tio dagar i somras sparade vi 35 000 flaskor öl, säger Peter Thorwid.</p> <p>För ett bryggeri i Vårbys storlek, som "bara" brygger runt 80 miljoner liter öl om året, är det ändå inte självklart att det lönar sig med en separator.</p> <p>- Vårby hade en separator tidigare, berättar bryggmästaren Richard Bengtsson.</p> <p>- När den var utsliten ansåg man att det var för dyrt att investera i en ny.</p> <p>Men det kan ändras med Alfa Lavals nya teknik. </p> <p>Ett bättre flöde genom separatorn och effektivare drivteknik har sänkt förbrukningen av energi och processvatten, och därmed driftskostnaderna, markant.</p> <p>- Vi har en modulär plattform som gör det möjligt för oss att successivt ändra maskinen, säger Peter Thorwid.</p> <p>- 2008 var vi här och testade en ny separationsteknik och året efter testade vi ett nytt drivsystem. Det har lanserats kommersiellt nu och vi har sänkt energiförbrukningen med 30 procent jämfört med konkurrenterna. Det ger en besparing på 250 000 kronor om året bara för energiåtgången.</p> <p>Inom några år räknar man med sänka energiförbrukningen långt mer. Bland annat genom det som testades i Vårby i somras, en separator där trycket i luften runt separatorkulan sänkts drastiskt.</p> <p>- Vi arbetar med att få ned energiförbrukningen till en tiondels kilowattimme per kubikmeter vätska. </p> <p>I dag använder de flesta separator cirka en kilowattimme per kubikmeter, säger Peter Thorwid.</p> <p>På köpet blir ljudnivån lägre:</p> <p>- Vi håller samma tryck som på 10 000 meters höjd, jetplanen flyger ju på den höjden för att luftmotståndet är mindre.</p> <p>- I stället för ett vindtryck som vid orkan utanför separatorkulan, blåser det bara frisk kuling, säger Peter Thorwid. </p>

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt