TECH

Google ber personalen om hjälp att skriva svaren åt nya chattboten

Googles Sundar Pichai. Foto: imago stock

För att minimera riskerna med chattboten Bard tar Google hjälp av sin personal. Anställda uppmanas att konversera med Bing-rivalen i flera timmar. ”Vi känner ett stort ansvar att få det rätt.”

Publicerad Uppdaterad

Nya versionen av sökmotorn Bing både roar och förfasar användare. Ofta kan den uträtta det man ber om, men ibland tycks den drabbas av existentiell kris och har till och med hotat några av dem som fått tillträde till en tidig version.

Google, som snart kommer att lansera sin motsvarighet Bard, följer sannolikt utvecklingen noga och tycks inte vara lika benägna som Microsoft att ge fritt svängrum åt en oberäknelig chattbot. Enligt uppgifter till nyhetskanalen CNBC har Googles chef för företagets sökdivision, Prabhakar Raghavan, uppmanat anställda att konversera med Bard för att göra den mer pålitlig. De mänskliga svaren ska Bard sedan kunna använda i sin interaktion med användare. Tidigare hade CNBC rapporterat att Googles vd, Sundar Pichai, bett personalen att ägna mellan två och fyra timmar åt Bard.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här