TECH

EU-kritik mot betalkonto på Facebook – bryter mot DMA

Betalversioner av Facebook och Instagram lanserade i november i EU. Arkivbild.

EU-kommissionen anklagar sociala medier-jätten Meta för att bryta mot EU:s digitala marknadslagar, DMA.

Publicerad Senast uppdaterad

Anledningen är att Meta sedan november erbjuder europeiska Facebook- och Instagramanvändare att betala för att slippa reklam. Det som ett svar på striktare EU-regler om att användaren måste ge sitt godkännande för att utsättas för skräddarsydda annonser och den datainsamling det innebär.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här