Einride vill revolutionera transporter med sin självkörande lastbil

2018-05-16 06:00  

33-LISTAN. T-poden är både självkörande och eldriven. Och löser problemet med komplicerade trafikmiljöer genom att även möjliggöra fjärrstyrning.

Två av transportbranschens hetaste trender just nu är elektrifiering och automatiserad körning. Elektrifieringen kan kapa såväl driftskostnader som koldioxidutsläpp. Automatiserad körning kan å sin sida göra fordonen säkrare och spara kostnader eftersom föraren inte längre behövs.

Einride kombinerar dessa båda tekniker i lastbilen T-pod. Den är sju meter lång, saknar förarhytt och kan lasta 15 EU-pallar. Energin lagras i ett batteri på 200 kilowattimmar, det vill säga dubbelt så stort som Teslas största alternativ. Räckvidden uppgår till 200 kilometer.

Det är ännu en bit kvar tills självkörande fordon kan hantera alla trafikmiljöer. Einride tar sig runt det problemet genom att T-poden även kan fjärrstyras. Meningen är dock att den främst kommer att köra på motorväg, en förhållandevis okomplicerad trafikmiljö.

Lastbilen rullar redan i höst

Företaget grundades så sent som 2016. Vd är Robert Falck, med ett förflutet som chef inom monteringsteknik på Volvo Powertrains. Cirka 30 personer arbetar i dag för Einride, som har huvudkontoret i Stockholm och utvecklingen i Göteborg.

Trots att företaget bara är två år gammalt ska den första lastbilen börja rulla på allmän väg redan till hösten, om ansökan godkänns.

Läs mer: Här är vinnarna av 33-listan 2018

Avtal har slutits med matvarubutiken Lidl och nyligen presenterades ett liknande avtal med logistikföretaget DB Schenker.

Einride ser åkerier och transportörer som sina främsta konkurrenter, inte andra lastbilstillverkare.

Einride

Gör: Utvecklar en självkörande, elektrisk lastbil.

Ort: Stockholm/Göteborg

Startår:2016

Anställda: 30

Omsättning: 1,5 MSEK (2016-2017)

Finansierig: Har tagit in cirka 30 miljoner.

Huvudägare: Ägs till 80 procent av grundare, närstående och anställda.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt