Startup

Einride vill revolutionera transporter med sin självkörande lastbil

Einrides T-pod testas på testbanan Astazero utanför Borås. Foto: Frilansfotograf
Robert Falck, vd Einride. Foto: Einride

33-LISTAN. T-poden är både självkörande och eldriven. Och löser problemet med komplicerade trafikmiljöer genom att även möjliggöra fjärrstyrning.

Publicerad

Två av transportbranschens hetaste trender just nu är elektrifiering och automatiserad körning. Elektrifieringen kan kapa såväl driftskostnader som koldioxidutsläpp. Automatiserad körning kan å sin sida göra fordonen säkrare och spara kostnader eftersom föraren inte längre behövs.

Einride kombinerar dessa båda tekniker i lastbilen T-pod. Den är sju meter lång, saknar förarhytt och kan lasta 15 EU-pallar. Energin lagras i ett batteri på 200 kilowattimmar, det vill säga dubbelt så stort som Teslas största alternativ. Räckvidden uppgår till 200 kilometer.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här