ANNONS

Innovativ fordonsvägning spar tid och pengar

Traditionellt har vägning av fordonslast krävt att du ska stanna fordonet, eller så har lösningarna tillåtit rullande fordon, så kallad dynamisk vägning, men då har resultatet inte varit exakt nog. Motus Weighing har nu förenat det bästa av två världar: hastighet och precision.

Publicerad

Korrekt vägning av bulkmaterial som exempelvis grus, skrot, jordbruksprodukter eller vid gruvdrift är affärskritiskt. Att väga laster har dock alltid varit en flaskhals, men nu har en ny lösning nått marknaden som löser problemet. Stefan Valdimarsson är lösningens fader och han är verksam som teknikansvarig i Motus Weighing:

– Traditionellt har vägning av fordon gått till så att fordonet kör fram och stannar på vågen – om fordonet är längre än vågbryggan vägs axlarna och boggina i omgångar tills allt är invägt. Jag började fundera på om det inte skulle gå att rulla över vågen samtidigt som det vägdes. Till en början såg det hopplöst ut. Om du till exempel har en sex meter lång våg går axlar på i den ena ändan och av i den andra, det blir ett virrvarr. 2008 kom jag på lösningen och det är den tekniken vi använder i dag.

Tidigare i år lanserade Motus Weighing sin världsunika lösning under namnet Motus High Speed. Den har redan attraherat kunder både i Sverige och internationellt.

– Vår lösning innebär att du kan köra över vågen, och därmed spara tid och pengar, samtidigt som du får en väldigt noggrann vägning. Kunderna som har testat tekniken inser snabbt att det här är framtiden eftersom vi tar bort ett onödigt stopp, berättar Phär Oscár, vd för Motus Weighing.

Att köra över vågbryggan istället för att behöva stanna innebär inte bara en tidsbesparing, det innebär också att registrering av data kan göras vid t.ex. lastning och lossning. Att stoppa en transport är ju en ovälkommen kostnad för alla inblandade. Administrationen blir också enklare eftersom fordons-id kopplas direkt vid vägningen.

Svenska Rise och de nederländska och brittiska motsvarigheten NMi och NMO har testat lösningen enligt standarden OIML R134 och där har Motus Weiging uppnått den högsta noggrannhetsklassen. En förklaring är den llånga mätsträckan som Motus Weighing kan hantera:

– De traditionella vågarna för dynamisk vägning är bara 0,8 meter långa och på grund av det väger man varje axel under en väldigt kort tid. Ekipaget svänger och gungar ofta och det är svårt att veta var det befinner sig i svängningen, om det är i toppen eller dalen. Därmed kan vägningen bli hundratals kilo fel, säger Stefan Valdimarsson.

Vinsten med Motus teknik kan sammanfattas i följande punkter, avslutar Phär Oscár:

– Kapaciteten ökar och slitaget minskar, du kan handla mer över vågen, dy slipper dyra köer, få lägre inversteringar för vågbryggor och slipper terminaler, få alla axelvikter och sist men inte minst sänker du bränsleförbrukning och utsläpp. Oavsett hur du räknar handlar den totala besparingen om hundratusentals kronor för slutkunden.

Läs mer om Motus Weighing här

OM MOTUS WEIGHING

Motus Weighing AB är ett svenskt aktiebolag som har tagit fram den banbrytande produkten MOTUS High Speed. MOTUS High Speed är en vidareutveckling av teknik från ViktorVåg AB, en av Motus Weighings ägare, där Stefan Valdemarsson under flera år har utvecklat noggrann vägning av tunga fordon i rörelse.