ANNONS FRÅN EKN

Europeisk satsning för Campadre

Stefan von Stein är vd på Campadre. Bilden är ett montage.

E-handelsföretaget Campadre växer ur kostymen och är på jakt efter större marknader. Exportkreditnämnden, EKN, är med på resan mot en miljardomsättning som är målet inom fyra år.

Publicerad Senast uppdaterad

I dag står den svenska marknaden för omkring 75 procent av Campadres försäljning. Affärsidén är en medlemssajt för mode och livsstilsintresserade som erbjuder exklusiva varumärken till kampanjpriser. Utöver varumärket Campadre ingår även företaget Members och det nyligen förvärvade Best of Brands i företagsgruppen.

– Våra kunder är 35 – 55 år och bor ofta i storstäder. Fördelen med oss är att vi kan sälja efterfrågade märkesprodukter billigt, säger vd Stefan von Stein.

Priserna i Campadres kampanjer kan hållas låga genom att de köper från varumärken som har ett överlager. En kampanj löser situationen för leverantören samt ger en nöjd slutkund – och en lönsam affärsidé för Campadre.

LÄS MER OM HUR ANDRA FÖRETAG FÅTT STÖD FRÅN EKN 


Snabba leveranser viktigt

Redan i dag säljer Campadre till de nordiska länderna. I samband med att man nu växlar upp och satsar på den europeiska marknaden uppstod ett behov av en utökad rörelsekredit hos banken. Att Exportkreditnämnden, EKN, kunde gå in och dela risken har ytterligare förstärkt handlingsutrymmet för ett offensivt satsande företag.

– Det vi behöver just nu är att investera ute i länderna för att driva upp kundbasen. Vi behöver också hålla ett större lager för att möta kundernas förväntningar på snabba leveranser. Det hade vi inte kunnat göra utan EKN:s hjälp, säger Stefan von Stein.

Tidigare köpte Campadre in alla varor först efter att en kampanj var avslutad. I dag när e-handelskunder blir alltmer sofistikerade och vana vid snabb service krävs det att varor köps in i förhand. Omkring tre dagar för leverans är det som svenska kunder förväntar sig. Vanan vid snabba leveranser kan vara en fördel i vissa europeiska länder där kunderna ännu inte ställer lika höga krav.

– Även om det ställer ökade krav på oss har vi samtidigt ackumulerat mycket data och kunskap sen vi startade. I dag kan vi förutspå hur en kampanj kommer att gå och köpa in i förhand på ett sätt som inte hade varit möjligt för några år sedan, säger Stefan von Stein.

Svenska märken populära utomlands

Marknadsföring och sortiment kommer att behöva anpassas till de länder man går in i. Stefan von Stein lyfter särskilt exportpotentialen i svensk heminredning. Varumärken som Markslöjd och Kosta Boda är väldigt populära utomlands.

– Det blir alltid lite av en gissningslek när man ger sig in på en ny marknad. Vilka varumärken som funkar och hur vi positionerar oss gentemot konkurrenterna. Vår förhoppning är att svenskt mode kommer att matcha den tyska marknaden bra och att heminredningen blir populär i Italien. Planen för hela företagsgruppen är att omsätta en miljard inom fyra år, säger Stefan von Stein.

LÄS MER OM EKN:s FINANSIERINGSLÖSNINGAR