Omfattande arbete identifiera omkomna vid flygkraschen

2020-01-10 13:42  

Minst tio svenskar dog i flygkraschen i Iran. Nu börjar det omfattande arbetet med att identifiera de omkomna.

Vid händelser utomlands kan den så kallade svenska id-kommissionen vid polisen skicka ut personal för att hjälpa till med identifieringsarbetet på plats, vilket sker på begäran från myndigheterna i det land händelsen inträffat. Arbetet leds dock alltid av myndigheterna i det landet. Svenska polisen har ännu inte fått någon förfrågan om att bistå med personal i Iran, säger Kristian Ljungberg vid polisens nationella mediecenter.

– Vi påbörjade under onsdagen arbetet med att identifiera personer med anknytning till Sverige som kan antas ha omkommit i flygkraschen.

Arbetet görs i nuläget från Sverige och går ut på att samla information i form av exempelvis dna för att kunna identifiera offren.

– Det handlar om att vi säkerställer information, det kan vara dna och annan typ av personlig datainformation för att kunna matcha det med offer som identifierats på plats, säger Ljungberg.

Svårt arbete identifiera omkomna

Information som samlas in i identifieringsarbetet kan vara fingeravtryck och information från patientjournaler och tandkort. Även signalement som längd, hårfärg, födelsemärken och ärr kan hjälpa till att identifiera omkomna vid händelser som denna, enligt polisen.

Läs mer: Flygkraschen i Iran: Uppgifter tyder på nedskjutning

Samtliga 176 personer ombord på det kraschade flygplanet omkom och antalet svenskar tros vara minst tio. Men enligt UD är arbetet med att identifiera personer svårt eftersom många bosatta i Sverige kan ha rest på andra pass. Att frågan om medborgarskap i vissa fall är oklar kan göra att identifieringsarbetet drar ut på tiden, säger Ljungberg.

– Vi jobbar mot personer med anknytning till Sverige, det är inte säkert att alla är svenska medborgare.

Just den typen av medborgarskapsfrågor – har man bott i Sverige och finns det information som går att matcha – är den typen av frågor som arbetet får utvisa.

”Kräver stor noggrannhet”

Vid den här typen av katastrofer bedrivs polisens arbete i enlighet med riktlinjer som slagits fast av Interpol, enligt en metod som kallas DIV, Disaster Victim Identification.

Arbetet är omfattande och hur lång tid det kommer ta att identifiera samtliga omkomna i Iran kan polisen inte svara på.

– Det är tidskrävande och kräver väldigt stor noggrannhet. Vi har ingen prognos i nuläget över hur länge arbetet kan pågå, säger Ljungberg.

Läs mer: Det här vet vi om Boeing 737-flygkraschen i Iran

Polisen har arbetat enligt DIV flera gånger tidigare, bland annat vid flygkraschen i Etiopien förra året.

– Det här är ingen ovanlig sak för polisen att hantera. Efter flygolyckan i Umeå arbetade vi enligt denna metod, vi hjälpte också till på plats i Etiopien.

Händelser i utlandet där svenskar omkommit

Vid flera uppmärksammade olyckor, terrordåd och naturkatastrofer har svenskar funnits bland de omkomna. Exempel:

  • Två svenskar omkom i terrordåden i Bryssel den 22 mars 2016 i samband med terrorbombningarna på flygplatsen Zaventem och i Bryssels tunnelbana. Totalt dog 35 personer i attentaten.
  • Tre svenskar omkom när en bomb exploderade i ett passagerarplan över den skotska byn Lockerbie den 21 december 1988. Totalt 270 människor dödades – alla som fanns ombord på planet samt elva människor på marken,
  • Sex svenskar dödades i bombdåden på Bali i Indonesien den 12 oktober 2002. Attentaten utfördes av den islamistiska terroristgruppen Jemaah Islamiyah. Totalt miste 200 personer livet i dåden.
  • 16 svenskar, varav 12 barn, omkom när en buss med barn och föräldrar från Kvarnbackaskolan i Kista kraschade mot en bergvägg i Måbøtunneln i Norge den 15 augusti 1988.
  • 17 svenskar dog i en brand på hotell Polen i Amsterdam den 9 maj 1977. Totalt omkom 33 personer.
  • 20 svenskar omkom på Milanos flygplats Linate den 8 oktober 2001. Ett SAS-plan som skulle starta från Milano för färd till Köpenhamn kolliderade med en Cessna på startbanan. Totalt omkom 114 personer i olyckan.
  • 23 svenskar omkom när en Boeing 747 störtade under inflygning till Madrids flygplats den 27 november 1983. Totalt omkom 181 personer.
  • 501 svenskar omkom när bil- och passagerarfärjan Estonia gick under i hårt väder på sin färd över Östersjön från Tallinn till Stockholm den 28 september 1994. Totalt omkom 852 personer.
  • 543 svenskar dog i tsunamin i Indiska Oceanen den 26 december 2004. Omkring 250 000 människor beräknas ha omkommit i katastrofen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt