Premium

Volvo om nya tekniksatsningen: Här kan vi skaffa en fördel

Första riktiga elbilen och den produkt som på allvar stakar ut Volvos framtid. Trots ett välbekant utseende innebär XC40 P8 Recharge ett paradigmskifte – och en bil rätt i tiden. "Vi har nog inte haft en sådan sweet spot på marknaden någonsin", säger teknikchef Henrik Green till Ny Teknik.

Publicerad

En väntad produkt, med väntad prestanda och specifikationer. Ny Teknik var på plats i Los Angeles när Volvo visade upp sin första elbil för världspressen. Inför lanseringen tippades inga större överraskningar – och så blev heller inte fallet. XC40 P8 Recharge har samma grund och drivlina som Polestar 2, men en lite annan hatt. Det innebär 78 kWh batteri och 408 hästkrafter – men i en kompakt crossover.

Henrik Green, teknikchef på Volvo säger att även om det utseendemässigt inte ser ut att ha hänt så mycket, är det ett enormt kliv som tillverkaren tar. Och då menar han inte det uppenbara att bilen drivs av batterier.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här