Volvo om nya tekniksatsningen: Här kan vi skaffa en fördel

2019-10-17 09:42  

Första riktiga elbilen och den produkt som på allvar stakar ut Volvos framtid. Trots ett välbekant utseende innebär XC40 P8 Recharge ett paradigmskifte – och en bil rätt i tiden. "Vi har nog inte haft en sådan sweet spot på marknaden någonsin", säger teknikchef Henrik Green till Ny Teknik.

En väntad produkt, med väntad prestanda och specifikationer. Ny Teknik var på plats i Los Angeles när Volvo visade upp sin första elbil för världspressen. Inför lanseringen tippades inga större överraskningar – och så blev heller inte fallet. XC40 P8 Recharge har samma grund och drivlina som Polestar 2, men en lite annan hatt. Det innebär 78 kWh batteri och 408 hästkrafter – men i en kompakt crossover.

Henrik Green, teknikchef på Volvo säger att även om det utseendemässigt inte ser ut att ha hänt så mycket, är det ett enormt kliv som tillverkaren tar. Och då menar han inte det uppenbara att bilen drivs av batterier.

– Det här är det största vi gjort sedan lanseringen av XC90 på SPA-plattformen 2015. Och i storleksordning har det varit lika många personer med i utvecklingen nu som då, säger han till Ny Teknik.

Med det menar Henrik Green att det för Volvo inte bara handlat om en ny modell, utan om att den stora elektrifieringsomvandlingen nu fått blomma ut. Det fysiska resultatet är då XC40 med tillägget P8 Recharge (P:et står för Pure) – och bilen kommer i helt rätt läge, med rätt specifikationer, enligt teknikchefen.

Läs mer: Här är Volvos första elbil: XC40 Recharge

– Det är en väldigt bra top of the line-produkt med en optimal setup. Vi började med att fylla golvet, tunneln och bakre sätet med batteriet. Men under utvecklingen lanserades Tesla Model 3 – så vi fick köra in extra moduler för att ligga på samma nivå.

Dock måste man fråga sig hur viktigt över 400 hästkrafter och bra accelerationsprestanda är för den typiska XC40-köparen. 

– Det vi gjort är att vi har hittat ett effektivt sätt att bygga bil, och vill man ta bort en motor så är det en enkel manöver, för att då få en framhjulsdriven bil. Men räckvidden är värdefull, framförallt till en början. De som köper elbil i dag eller i morgon kommer ofta från en dieselbil som har enorm räckvidd. Därför har vi valt ett stort batteri för det tror vi att kunder vill ha.

Även om det i elbilssammanhang oftast fokuseras kring det uppenbara: batterier, elmotorer och räckvidd. Handlar XC40 P8 om mer än det. Henrik Green säger att utmaningarna i utvecklingen till viss del har handlat om att bygga om strukturen för elmaskiner och batterier istället för en klassisk drivlina, men det är bara början.

– Vi har arbetat med mjukvara för styrning av batterier, Android-operativsystemet samt att det här är första bilen som bygger på Zenuitys plattform för aktiv säkerhet. Det senare är kanske något som i ett första läge är till för oss snarare än för kunden, och som innebär att vi har något robust att bygga vidare på för att på sikt komma till autonom körning.

Volvo ska kapa till sig en ny marknad

Och just mjukvara är något som enligt teknikchefen kommer ha stor betydelse framöver. Men i två olika spår. När det kommer till maskinstyrning är det något som Volvo ser att de kan excellera inom – men när det gäller infotainment och användarupplevelse kastar de in handduken.

– För några år sedan var vi inne på att göra vår egen röststyrning och infotainment, men vi insåg att det var dött race. Vi kan inte slåss med Google, Amazon och Apple. Det är fruktansvärt fruktlöst även för de största biltillverkarna att försöka tävla där. Så vi är glada över att vi tagit beslutet att gå med Google, säger han.

Läs mer: Volvo ska kapa 40 procent av utsläppen per bil till 2025

Så istället för att slösa resurser på att jaga efter de stora teknikdrakarna har Volvo valt att försöka kapa till sig en ny marknad: elmotorer. För även om det i dagens nyhet, XC40, sitter maskiner från Siemens – är det inte omöjligt att de utvecklar eget.

– Att utveckla mjukvarustyrning av batterier och elmaskiner är första steget. Men vi jobbar parallellt med nästa generation och då tittar vi på att göra mer internt, säger Henrik Green.

Och det här visar på vilken transformation Volvo är inne i. Elektrifieringen och digitaliseringen har inneburit att de utöver att behöva ändra drivlina, även måste bygga om företagsstrukturen. Något som inte minst blev tydligt då Volvo utannonserat att man knoppar av hela förbränningsmotor-divisionen. 

– Vi måste titta strategiskt, och på sikt ser vi att vi kan vara konkurrenskraftiga inom flera områden. Celltillverkning ser vi inte att vi kan göra bättre än våra leverantörer, och samma sak är det när det gäller infotainment. Men mjukvarustyrning av elmaskiner, samt elmaskinerna själva – där ser vi möjligheter. Här kan vi skaffa en fördel, säger Henrik Green.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt