Volvo har byggt första vätgasdumpern – nu ska den testas

2022-06-16 11:15  
Foto: Volvo

Den har svenska bränsleceller och drivs av vätgas. Volvo CE har presenterat världens första vätgasdumper.

1966 såg den ramstyrda dumpen ”Grus-Kalle” dagens ljus hos Volvo Construction Equipment i Braås utanför Växjö. Utformningen med midjestyrning kom att bli en standard inom många entreprenadfordon som står sig än idag.

I veckan presenterade Volvo CE vad bolaget beskriver som världens första bränslecelldrivna ramstyrda dumper. Den är en prototyp som har fått namnet HX04.

Bränsleceller från Powercell

HX04 tankas med vätgas som omvandlas till el i ett bränslecellssystem från svenska Powercell. Det tar 7,5 minuter att fylla tankarna med 12 kilo vätgas, som räcker för cirka fyra timmars drift. Utsläppen blir endast vattenånga och värme.

Utvecklingen av dumpern har skett inom ett projekt som finansieras av Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI), ett samarbete mellan Vinnova, Energimyndigheten och Trafikverket. Projektet pågår mellan 2018 och 2022.

– Vi uppfann världens första ramstyrda dumper för mer än 55 år sedan, och vi är glada och stolta över att återigen driva förändring med detta koncept för bränslecellsdumprar. Även om den är en tidig prototyp kommer denna innovation att ge värdefulla insikter om vätgasens möjligheter i energiomvandlingen tillsammans med batterielektriska lösningar, säger Carolina Diez Ferrer, chef för avancerade utvecklingsprogram på Volvo CE, I ett uttalande.

Inga specifikationer

Dumpern ska nu genomgå testning. När och om den kommersialiseras är ännu oklart. Volvo förväntar sig inte kommersialisering av vätgasdrivna maskiner förrän andra halvan av detta decennium.

Ny Teknik har efterfrågat specifikationer för dumpern, men utan resultat.

– Detta har varit ett pilotprojekt ihop med externa partners där vi har utforskat möjligheten med bränslecellsalternativ. Testerna kommer att ge oss viktig information för en eventuell lansering framöver men i dagsläget är inte denna maskin tänkt för kommersialisering och därmed går vi heller inte ut med någon information king tekniska beskrivningar, säger Åsa Alström, chef för strategisk kommunikation på Volvo CE.

Cellentric och bränslelabb

Sedan dumperprojektet startade 2018 har Volvokoncernen tagit flera strategiska kliv som visar att vätgas och bränsleceller är på väg att bli en del av framtidens portfolio. För två år sedan presenterade Volvo och Daimler Truck samriskbolaget Cellcentric som ska utveckla, tillverka och sälja bränslecellssystem.

Dessutom öppnade Volvo CE ifjol ett bränslecellslabb i Eskilstuna.

Volvos teknikdirektör Lars Stenqvist har sagt att batteridrift, bränsleceller drivna av vätgas och förbränningsmotorer drivna av vätgas eller biodrivmedel utgör de ”tre skott i bössan” som företaget behöver för att 2040 nå målet om alla fordon som säljs ska vara fossilfria.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt