Volkswagens skifte: Batteriet först – sen bilen 

2021-03-15 17:00  
Thomas Schmall, vd VW Group Component, under bolagets batterievenemang Power Day. Foto: Volkswagen

Volkswagen lägger om hela sin batteristrategi. I stället för att ta fram ett batteri som passar bilen ska bolaget nu göra tvärtom. 

Volkswagenkoncernen bad under måndagen om ordet kring batterifrågan med evenemanget Power Day, på liknande vis som Tesla gjorde i höstas med Battery Day. 

Den största nyheten ur svenskt perspektiv är förstås beställningen av battericeller från svenska Northvolt för 14 miljarder dollar, motsvarande 120 miljarder kronor. 

Läs mer: Volkswagen går in med miljardorder i Northvolt – måste bygga ut fabriken

Byter batterifilosofi

Volkswagen meddelar också att det gör ett fundamentalt skifte av batterifilosofi. 

– Vi kommer inte längre att först designa en bil och sen definiera batteriet. Nu placerar vi batteriet i mitten av utvecklingen, säger Thomas Schmall, vd för Volkswagen Group Componets, under Power Day, som kan ses i efterhand här.

Till 2030 ska 80 procent av alla batterier som VW använder i bilarna ha ett gemensamt prismatiskt cellkoncept. VW kallar det för Unified Cell Concept.

Unified Cell Concept

Innehållet kommer dock att skilja sig åt i form batterikemi. Instegsnivån blir den billiga men robusta cellkemin litiumjärnfosfat (LFP), volymnivån en kemi med mycket mangan, men mindre nickel och ingen kobolt över huvud taget. Den tredje nivån är en premiumnivå där cellkemin blir NCM, alltså nickel, kobolt och mangan. Northvolts Skellefteåfabrik får ansvaret att bygga premiumcellerna. Målsättningen är att 80 procent av cellerna 2030 ska tillhöra Unified Cell Concept. 

– Det är viktigt att nå 80 procent för att dra nytta av de ekonomiska skalfördelarna. Vi börjar med detta 2023 och ökar successivt till 80 procent 2030, säger Thomas Schmall.  

Resterande 20 procent blir för specialapplikationer och kan även vara celler av cylindrisk form liksom påstyp. I en så stor koncern som VW kommer det alltid att finnas speciella behov, påpekar Thomas Schmall.

Solid state kommer

Framöver är det dock celler med fastfaselektrolyt (solid state på engelska) som gäller, påpekar Frank Blome, chef för battericeller och -system på VW Group Components. Dessa kommer att möjliggöra billigare batteri och snabbare laddning. Om laddning från 10–80 procent batterikapacitet tar 25 minuter idag, ska den först pressas till 17 minuter till 2025 med konventionell batteriteknik. När batterier med fastfaselektrolyt kommer in i bilden efter 2025 ska det möjliggöra 12 minuters laddtid, berättar han. 

VW:s målsättning är att sänka batterikostnaden för instegsnivån med 50 procent till 2030, och för volymnivån med 30 procent. Främst genom billigare anod/katodmaterial (-20 procent), men också celldesign (-15 procent), förbättrad produktion genom torr elektrodbeläggning (-10 procent) samt förändrat batterisystemkoncept (-5 procent). Sistnämnda uppnås genom att integrera cellerna direkt i batteripacket i stället för i moduler (kallas för cell to pack) eller att göra cellerna till en integrerad del av bilens bärande struktur (kallas för cell to car).

60 procent elbilar 2030

Volkswagen har också räknat om hur stor andel av den egna försäljningen i Europa som kommer att bestå av rena batteribilar till 2030. Fram tills nyligen var den 30 procent. Men genom effekt från EU:s stimulanspaket Gröna Given har koncernen dubblat andelen till 60 procent. Det innebär att VW ensamt behöver en årlig batteriproduktionskapacitet bara i Europa om 240 GWh, motsvarande sex fabriker av den storlek som Northvolt bygger i Skellefteå. 

Koncernen kommer att pressa ned kostnaden för ett helt batterisystem till i genomsnitt väl under 100 euro per kilowattimme. I vanliga fall brukar man prata om 100 dollar per kWh som en betydelsefull brytpunkt eftersom det är då elbilar förväntas nå kostnadsparitet med bilar med förbränningsmotor. Kostnaden VW nu nämner motsvarar 119 dollar per kilowattimme.

Texten är uppdaterad

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt