Den svenska uppstickaren Einrides förarlösa lastbil T-Pod skrev historia under onsdagen. För första gången togs en autonom och hyttlös lastbil i bruk på allmän väg.
– Jag tror att T-Pod och liknande lösningar kommer att bli en ny standard inom transportsektorn, och allt börjar här i Jönköping, sa Einrides vd och grundare Robert Falck på en pressträff inför premiärturen.
Kunden är logistikjätten DB Schenker som ska använda en T-Pod för att flytta varor från ett lager till en godsterminal utanför Jönköping. Den totala sträckan som lastbilen kör är 300 meter enkel väg, varav 100 meter är på allmän väg.
”Einride tillsammans med DB Schenker blev först”
– Med små medel, många arbetstimmar och ett fantastiskt team har vi lyckats slå både kineserna och amerikanerna. Det blev inte Google, Tesla eller något stort kinesiskt teknikföretag som blev först. Det blev Einride tillsammans med DB Schenker, säger Robert Falck.
Tillståndet från Transportstyrelsen gäller fram till den sista december 2020 och innebär att lastbilen får framföras i max fem kilometer i timmen. Resan fjärrövervakas hela tiden av en operatör som när som helst kan ingripa och ta kontroll över lastbilen.
Både Einride och DB Schenker är väldigt tydliga med att det visserligen är ett pilotprojekt, men att lastbilen kommer att användas i logistikflödet och bidra med nytta. Målsättningen är att fortsätta köra sträckan autonomt även efter att testerna är fullbordade.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.