Vad blir den ”blå” vätgasens roll i svenska strategin?

2020-07-03 06:00  

EU presenterar snart en vätgasstrategi och i Sverige finns nu löften om att ta fram en svensk motsvarighet. Men vilken roll får den "blå" vätgasen?

Regeringsinitiativet Fossilfritt Sveriges samordnare Svante Axelsson berättade nyligen på Twitter att organisationen kommer att ta fram en svensk vätgasstrategi. Vätgasen är en energibärare som när den används i en bränslecell gör det möjligt att generera elektricitet. Den lätta gasen kan även användas i industriprocesser, till exempel vid framställning av stål.

Nästan all vätgas som används i dag är tillverkad av fossil naturgas och kallas då för grå. För att klimatpåverkan ska minska behöver så kallad grön vätgas produceras, vilket sker genom spjälkning av vatten i en elektrolysör driven av förnybar elektricitet.

Vätgas Sverige vill se bred strategi

Björn Aronsson, verksamhetsledare för intresseorganisationen Svensk Vätgas, välkomnar att en strategi nu ska tas fram – och har förstås även förväntningar på innehållet:

– Vi hoppas att det blir en bred strategi som väger in vätgasens funktion i alla delar av samhället, det vill säga i energisystemet, byggnaderna, transporterna och industrin. Det är viktigt att alla fyra delar kommer med, säger Björn Aronsson till Ny Teknik.

Läs mer: De bygger datacenter som drivs med bränsleceller

Svante Axelsson, samordnare på Fossilfritt Sverige, konstaterar att arbetet med strategin kommer att dra igång till hösten.

– Vi har nu slagit fast målet om att lägga fram en strategi. Därefter kan regeringen välja att anta den som sin egen strategi. Det är vår önskan, säger han.

Exakt vad den kommer att innehålla återstår att se. Den blir ett komplement till de hittills 21 färdplaner för fossilfrihet som har tagits fram tillsammans med olika branscher.

– Strategin kan bli i form av en tidsaxel. Vilka åtgärder behöver genomföras av vilka aktörer och när? Vad säger biltillverkarna, lastbilstillverkarna, regeringen? Behöver vi forcera utbyggnaden av vätgasmackar eller bör industrin ha företräde till vätgasen? Det blir en handlingsplan om hur vi ska komma igång med vätgasutvecklingen, säger Svante Axelsson.

EU-kommissionen presenterar vätgasstrategi

Sverige är inte ensamt om att haka på vätgastrenden, som i spåren av coronapandemin tycks få ökat utrymme när ekonomier ska kickas igång igen. Om bara en vecka presenterar EU-kommissionen sitt förslag till vätgasstrategi. Delar har dock redan läckt ut på nätet.

Enligt Euractiv kommer strategin att fokusera på att sänka priset på grön vätgas genom att bygga ut storskaliga vätgasfabriker. Åtminstone 40 GW kan behöva finnas på plats till 2030.

Grå, grön och blå vätgas.

Förutom den grå och gröna vätgasen finns även ett mellanting som kallas för blå. Den innebär att gasen utvinns från fossila källor men där koldioxiden som blir över vid reformeringen samlas in och lagras (Carbon Capture and Storage, CCS). Bland annat det norska oljebolaget Equinor (tidigare Statoil) satsar på denna teknik och menar att den gröna vätgasen inte kan skalas upp tillräckligt snabbt utan draghjälp av den blå.

Men den blå vätgasen får också kritik från de som menar att den bara ersätter ett fossilberoende med ett annat. Den utvinns ännu bara på pilotskala.

Läs mer: Luft-taxi ska få ett lyft av bränsleceller

Vilken position EU-kommissionen väljer i frågan om blå kontra grön vätgas återstår att se när strategin släpps den 8 juli.

Björn Aronsson på Vätgas Sverige har en kluven inställning till den blå vätgasen. Han menar att det är viktigt att alla strävar mot den gröna varianten – men påpekar att övergången från grå till grön inte görs på en natt. Där kan den blå fylla en funktion.

– De flesta vi jobbar med är tydliga med att de går mot den gröna. Sen må det vara så att vissa branscher behöver ta ett steg via den blå. Det finns dock inget marknadspris på CCS ännu så det råder mycket stor osäkerhet kring vad den blå vätgasen kommer att kosta, säger han.

"Jag skulle personligen inte satsa på den"

Svante Axelsson tror att den blå vätgasen kommer att få svårt att konkurrera med den gröna.

– Naturgasen kostar en summa pengar, sen ska man lägga en CCS-lösning på det som kostar minst en krona per kilo koldioxid. Sett till prisutvecklingen på grön vätgas kommer den att konkurrera ut den blå innan 2030. Så jag skulle personligen inte satsa på den, säger han.

Johan Kristensson

Mer om: Vätgas

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt