Premium

Svenske ingenjörens ”Bayobolt” bakom Nios batteribytessystem

Efter 30 år lämnade Jan Bengtsson svensk bilindustrin och styrde kosan mot Shanghai. Där utvecklade han ”Bayobolt” – grunden i det som är Nios batteribytessystem. ”Inte omöjligt att Saab hade kunnat hitta på en sak som batteribyte”.

Publicerad

Inom bilindustrin har utbytbara batterier inte slagit igenom brett. Renault satsade en gång i tiden på det, och så även Tesla – båda avfärdade lösningen.

Men kinesiska Nio har storsatsat på tekniken och visat att det fungerar. Och skälet till att det kan delvis tillskrivas svensken Jan Bengtsson. För det var den tidigare Saab Automobile- och Volvoingenjören som utvecklade det viktiga låssystemet för batteriet som behövs med denna metod.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här