Svenska startupen siktar på drönarleveranser till landsbygden

2021-12-27 06:00  

Den lokala matbutiken kan skicka varor ut till skärgårdsöar. Drönarstartupen Aerit ska testa sin självkörande teknik i Roslagen – och har en vision där varuleveranser till privatpersoner utanför städer blir snabbare och billigare.

Den Stockholmsbaserade startupen genomförde det första testet med en kommersiell drönarleverans i Halland i höstas.

Nu ska Aerit köra leveranser i Roslagen. Detta sker i samarbete med ICA, forskningsinstitutet Rise och Norrtälje kommun.

– Det problem som vi försöker lösa är att när du kommer ut på svensk landsbygd eller till och med i förorter så omfattas många områden inte av existerande leveranstjänster. Att kunna täcka de här områdena och utvidga räckvidden för pakettjänster, medicintjänster och restauranger är vårt mål just nu, säger Aerits vd Alexander Perrien till Ny Teknik.

Självkörande drönare – med vinsch

Företaget har utvecklat en egen drönarplattform. Utgångspunkten för “Nimbi” är ett chassi som tas från etablerade drönartillverkare och kommersiellt tillgängliga delar. Aerit har designat drönarens exteriör och den inre arkitekturen, samt den programmering som krävs för att farkosten ska kunna flyga autonomt. En annan viktig aspekt är den egenutvecklade vinschen.

–​ ​Om man tittar på drönarleveranser handlar det ofta om att uteslutande släppa av paket. Vi har en lösning som är ganska unik, där vi både kan hämta upp och lämna paket utan att det krävs någon infrastruktur. Vi behöver inte landa, utan kan lämna paketet på samma sätt som när man får hämtmat levererad​, säger medgrundaren och Aerits teknikchef Teo Rizvanovic till Ny Teknik​.

Under 2022 ska Aerit flyga leveranser i skärgården mellan ICA Gräddö och de boende på Tjockö. Foto: Bsfxmedia

​Det var viktigt att drönaren skulle vara tyst, och Aerit ville ha en ljudprofil med låg frekvens​. Därför ​satsar de på ​större propellrar.

–​ ​Vi vill också ha redundans med nog mycket propellrar och motorer ombord för att drönaren ska kunna landa säkert även vid ett motorhaveri – och sannolikheten för att två motorer går sönder samtidigt är oerhört liten​, säger Teo Rizvanovic.

Under testet i Halland inträffade en krasch, men felet låg inte hos drönaren i sig. En observatör såg att vinschen hade låst sig, och när den mänskliga operatören tog över flygningen så hamnade drönaren utanför sitt anvisade område. Teamet såg det då som säkrast att nödstoppa farkosten.

Inför det kommande testet för Roslagen har utrustningen uppdaterats.

–​ ​I Halland använde vi i stort sett bara en avståndssensor och den flög på gps-data. Sedan dess har vi utökat vår svit så att vi har både radar och ett lidarsystem ombord, som används för positionering och höjd, med en större exakthet än vad vi hade tidigare. Sedan har vi bland annat gps-system med trippel redundans, magnetometer, IMU. Men det är ganska standardmässiga saker för drönare​, säger Teo​ Rizvanovic.

Drönaren flyger på mellan 50 och 150 meters höjd

Under 2022 ska de flyga i skärgården mellan ICA Gräddö och de boende på Tjockö.

För närvarande kan ​drönaren bära med sig fyra kilo​. Då snittvikten för ett paket ligger under två kilo finns det kapacitet för att ta med sig ​​flera.

–​ ​I dagsläget kan vi bara ta vikten en sträcka på 12 kilometer, men vi jobbar på att förbättra den räckvidden ganska mycket, så vi tittar på olika batteritekniker. Och det viktigaste där är att vi har en buffert som exempelvis kan täcka upp för väderomslag, så att vi alltid har kvar minst 40 procent av batterikapaciteten efter de 12 kilometerna, säger Teo Rizvanovic. ​

​Under testerna ligger ​drönaren på 50-150 meters höjd i hastighet​er mellan 50​-​60 km/h​. Den kan ​dock ​flyga mycket snabbare​.

Alexander Perrien​ berättar att ​​Aerit nu letar ​efter en plats i Sverige där ​bolaget kan etablera löpande drönarleveranser​. Detta kan ge​ den erfarenhet och operativa kunskap som krävs för att få​ loss ​licens​en för lätta, obemannade flygfarkoster. ​

Med certifieringen blir det ​sedan ​möjligt för ​Aerit ​att skala upp runt om i Europa utan att behöva ansöka om fler tillstånd.​ Och vd:ns förhoppning är att bolaget ska kunna pressa ned priserna rejält i jämförelse med andra leveransmetoder. ​

–​ ​Just nu tar leveranstjänster 30-40 procent av beställningens pris, vi siktar på att ​ligga avsevärt under detta, och att över tid hamna under 10 procent​, säger Alexander Perrien​​.

John Edgren

Mer om: Drönare

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt