Svenska försäkringsbolaget om elbilsrapporten: Inte fler skador med elbilar

2022-09-09 07:14  

Enligt en mycket uppmärksammad rapport från franska försäktingsbolaget Axa visar statistiken att elbilar är inblandade i fler olyckor än andra fordon. Men svenska försäkringsbolaget If ser inte samma tendens i Norden. 

Franska Axa är ett globalt investment- och försäkringsbolag. Deras forskare har sammanställt statistik från bolagets gren i Schweiz, och rapporten hävdar att batteridrivna elbilar löper 50 procents högre risk att vara inblandade i olyckor jämfört med fordon som har förbränningsmotor. Det skriver Axa i sitt pressmeddelande.

Problemet gäller inte minst elbilarna med hög prestanda. I den gruppen åsamkar förarna dubbelt så mycket skador på sig själva genom kollisioner, jämfört dem som kör bilar med förbränningsmotor, enligt rapporten.

Högpresterande elbilar sägs orsaka 30 procent mer skada för tredje part än andra fordon. I rapporten anger hälften av elbilisterna att de inledningsvis när de blev elbilsförare tvingades anpassa sitt körbeteende, särskilt när det kom till bromsandet. Forskarna ser dock elbilarnas snabba accelerationen, med ett stort och omedelbart vridmoment, som den främsta orsaken till att elbilarna sticker ut.

”Skaderisken är ungefär densamma”

Är då bilden likadan för försäkringsbolagen på den svenska marknaden? Statistiken pekar mot att så inte är fallet. Folksam kan inte separera olika drivkällor i sin skadedata – men If, som försäkrar ungefär var fjärde bil i Norden, svarar:

”Vi ser ingen relevant skillnad i skaderisk mellan elbilar och bilar med förbränningsmotor. Skaderisken är ungefär densamma”, skriver If till Ny Teknik.

I Axa-rapporten nämns ökade risker för räddningspersonal i samaband med elbilsolyckor, på grund av risken för batteribrand. Axa har hamnat i blåsväder efter att de publicerade en bild av en brinnande Tesla Model S i anslutning till rapporten, då olyckan sedan visade sig vara arrangerad.

Bildtext: Axa har bett om ursäkt för att de publicerade en iscensatt bild av en brinnande Tesla. Foto: Axa

Företagets tanke med bilden av elbilen, som ligger på taket, var att illustrera en batteribrand. Branden skapades i sjäva verket med pyroteknik. Axa har sedan dess gjort en pudel och bett om ursäkt för att bilden var missvisande.

John Edgren

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt