Svenska elbåten satsar på räckvidd – inte hög fart

2020-07-23 06:00  

Nya elbåten Strana tar sig längre än sina konkurrenter, men i lägre fart. Den levererar 200 sjömil – i 5 knop. Maxfarten är upp till 15 knop.

De senaste åren har flera svenska elbåtar lanserats. Candela Speedboat och X Shore är två aktörer. Nu kommer en utmanare: Strana Orust e-Boats.

Sju meter lång och 2,25 meter bred tar Strana 6-8 personer. Med det största batteripacket ska modellen klara upp till 200 sjömil (370 km) på en laddning, men då får man nöja sig med en fart på fem knop.

Vid 75 procents gaspådrag gör båten tio knop och avverkar då upp till 65 sjömil. Maxhastigheten ligger på 12-15 knop.

Det är betydligt lägre fart än vad de svenska konkurrenterna erbjuder, Candela har en maxfart på 30 knop och X Shore 40 knop.

”Den kan gå i 15 knop utan att plana”

Bakom den svenska elbåten står Arne Lindström, vd för Strana Orust e-Boats AB. Han har samlat utvecklare i respektive skrå från Sverige och Norge. Skrovet är utformat av Mannerfelt Design Team som har en lång historia inom offshore racing. Men den här gången handlade det inte om ”cigarettbåtar” som gör 150 knop. 

– Skrovet är utformat för att minimera den energi som går åt. Den ergonomiska designen känns igen från exempelvis Volvo Ocean Race-båtar. Framifrån ser vår båt ut som en kanot, medan den bakifrån liknar en surfbräda. Det gör att Strana glider genom vattnet, och den kan gå i 15 knop utan att plana. Båten ska inte ha några svallvågor, för det du ser i form av svall är energiförbrukning. Det är lite som en återgång till de gamla Petterssonbåtarna – då hade man inte så starka motorer, säger Arne Lindström.

Läs mer: Soldrivna yachten klarar flera veckor till sjöss

Skrovet tillverkas med vakuuminjicering i Sverige, och utan motor eller batterier ligger båtens vikt på cirka 600 kilo. Motorn på 15 kW kommer från norska Sea Drive och deras lösning gör livet enklare när man ska lägga till.

– De gör en motor där hela styrenheten sitter i vattnet. Det unika med deras podd är att den i princip går att rotera i 360 grader, så man behöver inget roder. Om man ska lägga till där det är trångt och vill 90 grader styrbord eller babord så kan du vända runt din egen axel. Man kör båten med en joystick, som man gör på exempelvis pilotbåtar, säger Arne Lindström.

350 000 kronor för kraftfullaste versionen

Batteripacket levereras av Micropower Systems i Växjö. Deras litiumjon-batterimoduler är beprövade i truckar, och används även i en vägfärja – vilket innebär att de har fått Transportstyrelsens välsignelse.  

Enligt vd:n kommer en Strana utan sin eldrivlina att kosta som en jämförbar motorbåt. Batteripacken är dock dyra. För 40 kWh får man lägga ut cirka 350 000 kronor medan 20 kWh kostar strax under 200 000 kronor.

Många båtägare klarar sig förmodligen väl på 10 kWh – då blir priset 150 0000 kronor. Men för den kapaciteten finns även alternativet att välja en enklare typ av batterier.

Läs mer: Svenska båtsuccén Alukin Boats startade i garaget

Arne Lindström hoppas att energibolag ska finansiera köparnas batterier mot att man får använda dem som energilager, och vd:n tror att elbolag skulle kunna täcka hela kostnaden – något som är på idéstadiet än så länge. 

– Energibolag är intresserade av att använda dem som energilager, för fritidsbåtar används bara 2-3 veckor om året, och vintertid står de uppställda på en trailer. Med många båtar i samma magasin uppkopplade mot nätet skulle energibolagen kunna få tillgång till en stor kapacitet, och plötsligt blev det mycket billigare att äga en båt. Bolagen är samtidigt svaga i kustmiljön när det kommer till energilagringssystem. Det är en win-win-situation, säger han.

Nu jobbar Strana Orust e-Boats med elbolag och Energimyndigheten för att förverkliga detta. Man har även ett projekt med forskningsinstitutet Rise om cirkulära affärsmodeller. Även husägare med en egen elproduktion skulle kunna använda båten för energilagring när det inte är båtsäsong.

Kör Göta kanal på en laddning

För att demonstrera räckvidden kör Strana hela Göta kanal, som är drygt 102 sjömil lång, på en laddning. Tilltaget påminner också om att man som elbåtsägare slipper de dyra bränslekostnaderna.

– I kanalen får man ju bara köra fem knop, och på hela sträckan gör vi av med el för mellan 25-30 kronor. I den farten kan man i princip köra i 40 timmar – och på en dag kör ju en vanlig båtägare kanske max fem timmar, säger Arne Lindström.

Läs mer: Nu startar tillverkningen av den svenska elbåten Candela

Med den låga vardagsförbrukningen ser han inget behov av att bygga ett nätverk av snabbladdare för båtar, utan anser att det räcker med de 220-uttag som finns i hamnarna. Att ladda det största batteriet på 40 kWh från tomt skulle förvisso ta cirka tio timmar, men å andra sidan så sker detta inte så ofta.

Enligt vd:n kan båten levereras till köparen inom ett halvår. Utöver de sålda båtarna planerar Strana också att erbjuda uthyrning i någon slags båtpool. 

John Edgren

Mer om: Båtar Elbåtar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt