Studie avslöjar: Snabbladdare är ofta ur funktion

2022-06-13 07:10  
Svenska elbilsflottan är störra än någonsin. Antalet elbilar per snabbladdare 76 stycken.

Fungerande infrastruktur är en av de viktigaste pusselbitarna för elbilsägare. Och även om antalet snabbladdare växer – visar en ny rapport att många inte fungerar.

Övergången från fossil- till eldrift är en enorm förändring. Inte bara på produktsidan – utan även infrastrukturförändringen det innebär. Bortsett från Tesla, som tidigt tog saken i egna händer, har biltillverkarna i mångt och mycket stått vid sidlinjen.

Utbyggnaden av laddinfrastrukturen har gått långsamt och det problemet tog bland annat VW-chefen Herbert Diess upp tidigare i år som en tröskel som förhindrade dem att gå ”all in” på elbilar.

Men inte nog att antalet snabbladdare är problematiskt som lök på laxen kommer det hela tiden rapporter om att de som finns – ofta är ur funktion.

Tio procent av laddarna trasiga

Tyska Stern rapporterar att nya siffror visar att mellan åtta och tio procent av laddarna längs vägarna är trasiga. Detta enligt siffror från laddoperatören Elvah. I Frankrike förefaller det vara värre än så och där kan upp till var femte laddare vara ur funktion.

– Om man skulle överföra dessa siffror till bensinmackar – tänk dig då hur kritiken hade låtit, säger en talesperson för Elvah till Stern.

Läs mer: Laddbranschen överens: Betalkort det enda som behövs

Och det är inte bara nere i Europa problemen finns. I USA presenterades en pålitlighetsrapport i april där 657 laddpunkter vid 181 publika laddare undersökts. Så vad framkom? Jo, att 23 procent av laddarna var ur funktion. När man sedan gjorde ett återbesök efter åtta dagar, var situationen vid de trasiga laddarna inte löst.

76 elbilar per snabbladdare i Sverige

Detta står i bjärt kontrast till att operatörer påstår att laddarna fungerar 95-98 procent av tiden.

– Alla uppger en väldigt hög pålitlighet, men det är inget vi ser, säger David Rempel som är en av författarna till rapporten i en kommentar till San Francisco Chronicle.

I Sverige har problemet varit liknande. Därtill har vi en av de bilparker som elektrifieras snabbast – utan att laddningen hänger med. Enligt statistik från Elbilsstatistik har antalet snabbladdare (Tesla, Chademo och CCS) på två år ökat från 1 297 till 1 752, varav över 1 000 av dessa bara ger 50 kW. Detta samtidigt som antalet elbilar ökat från 38 661 till 133 408.

Det innebär att när vi närmar oss semestern, med en elbilsflotta som aldrig förr är antalet elbilar per snabbladdare 76 stycken. Så varje trasig laddare kommer ge stor påverkan.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt