Snart öppnar Bosch nya chipfabrik för bilindustrin – ”Vi löser problem”

2021-03-19 08:00  
Foto: Bosch

I sommar inviger industriföretaget Bosch sina nya chipfabrik i Dresden. Där ska mikrochip för bilindustrin tillverkas i en helautomatiserad tillverkningsprocess.

Fordonsindustrin lider av akut chipbrist, något som Ny Teknik har skrivit om upprepade gånger.

Läs mer om det här.

Bosch nya chipfabrik ska förhoppningsvis göra situationen lite bättre, när fabriken drar igång sin massproduktion i juni i år.

”Vi behärskar både chip och hela fordonssystem”

Chiptillverkning är dock inget nytt för Bosch. Bolaget har sedan 1970 producerat halvledare för fordonsindustrin i staden Reutlingen. Där har det främst handlat om applikationsspecifika integrerade kretsar (ASIC), kraftelektronik och mikromekaniska system (MEMS).

Bosch ASIC:ar har bland annat använts i funktioner för krockkuddar.

– En av våra styrkor är att vi är en av de mycket få billeverantörerna som har behärskat både chip och hela fordonssystem. Det betyder att vi kan leverera halvledarlösningar som löser problem som andra halvledartillverkare inte ens har märkt av, säger Jens Fabrowsky, som ingår i ledningsgruppen för avdelningen Automotive Electronics på Robert Bosch GmbH.

Läs mer: ”2025 ska Europas datorchip vara bäst i världen” 

I fabriken i Dresden kommer kiselskivor i 300-millimetersutförande att tillverkas. Storleken skiljer sig från den normala storleken som vanligtvis ligger på 150-200 millimeter i diameter. Den större storleken möjliggör för 31 000 chip att rymmas på en och samma skiva.

Enligt Bosch leder 300-millimetersutförandet till större skalbarhet, vilket ger större konkurrenskraft inom tillverkningen av halvledarkomponenter.

– För Bosch ger halvledarna potential att skilja oss från våra konkurrenter. Att utnyttja och finansiera denna potential är en stor utmaning, men på lång sikt är det absolut värt det. Bosch investerar nu cirka en miljard euro i en av världens mest moderna waferfabriker, samtidigt som vi vill fortsätta utveckla produktionsanläggningarna i både Dresden och Reutlingen, säger Jens Fabrowsky.

Fabriken placeras i ”Silicon Saxony”

Anläggningen i Dresden började byggas i juni 2018 på en tomt som mäter cirka 100 000 kvadratmeter. Den ligger i Silicon Saxony, Dresdens egen motsvarighet till Silicon Valley. Redan i januari i år började Bosch tillverka prototyper i fabriken, men den officiella produktionsstarten dröjer något och är planerad till juni 2021. Bosch räknar med att fabriken kommer att ha 700 anställda.

Läs mer: Volvos krisgrupp hanterar bristen på datorchip

Som Ny Teknik tidigare har skrivit så är det oerhört dyrt att bygga chipfabriker och i princip alla aktörer på marknaden har någon form av samarbete med andra. Vilka samarbetar ni med här?

– Bosch arbetar med en mängd olika partners. I princip lämnar vi inte ut information till allmänheten om varken våra leverantörer eller kunder, säger Jens Fabrowsky.

Anders Frick

Mer om: Halvledare Bosch

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt