Saab tar hjälp av satelliter för säkrare sjöfart

2020-08-26 06:00  

Nu kommer nästa digitala tekniksprång för säkrare sjöfart. Saab vill vara med i matchen – och tar hjälp av små nanosatelliter för att lyckas. 50–100 stycken kommer att behövas för global täckning.

Saab är redan dominerande inom landbaserade basstationer för AIS, den svenska innovationen som gör att fartyg inom ett visst område blir varse om varandra vilket kraftigt förbättrar säkerheten till sjöss. Saab har omkring 3 000 AIS-basstationer.

Men begränsningarna med AIS har lett till utvecklingen av en ny och kraftfullare teknik tänkt att driva framtidens sjöfart. Tekniken kallas för VDES (VHF Data Exchange System) och kommer förmodligen att bli standard om några år.

32 gånger högre bandbredd

Bland fördelarna finns framför allt 32 gånger högre bandbredd och förbättrat stöd för kommunikation mellan fartyg.

Läs mer: Saabs nya center ska säkra framtidens svenska stridsflyg

Med hjälp av satelliter kan VDES täckning förbättras, särskilt i polarområden eller där landbaserade basstationer saknas.

– Med tanke på hur snabbt satellitindustrin utvecklats ser vi en stor möjlighet att utöka täckningen för det nya VDES-systemet. Det kommer inte bara att fungera kustnära utan även globalt på de stora haven, säger Christian Hedelin, strategidirektör på Saab, till Ny Teknik.

Orbcomm och AAC Clyde Space

Saab har tecknat avtal med iot-bolaget Orbcomm och rymdteknikbolaget AAC Clyde Space om utveckling av satellitbaserad VDES-kommunikation.

– Detta innebär ett genombrott för oss. Vi ser stora möjligheter att kunna erbjuda mer optimerad ruttplanering och lägre bränsleförbrukning, säger han.

Läs mer: Saab erbjuder Gripen till Kanada

Planen är att skjuta upp en demonstrationssatellit i mitten av 2022. Tekniken kommer därefter att testas fram till första kvartalet 2023. Kanske blir demosatelliten även en del av det planerade framtida satellitnätverket. Det kommer att krävas mellan 50 och 100 satelliter för helt global täckning.

VDES-tekniken kommer bland annat möjliggöra mer avancerad e-navigation vilket i sin tur kan innebära minskad bränsleförbrukning. En bit in i framtiden finns även autonom sjöfart.

Kan mjukvarupggraderas

Saab utvecklar tre olika produkter anpassade för VDES: Landbaserade basstationer med myndigheter och hamnar som målgrupp, transpondrar för skeppsbyggare samt en maritim navigationstjänst där satelliterna blir en viktig del.

Om VDES blir ett lagkrav, vilket ännu inte är beslutat men som Saab förväntar sig sker 2024, kommer befintlig AIS-apparatur att behöva bytas ut. Den AIS-apparatur som köps i dag kommer dock att kunna mjukvaruuppgraderas till VDES när och om den blir standard (så kallad mjukvarudefinierad radio).

AAC Clyde Space meddelar att de drar igång satellittillverkning i Uppsala i oktober, som ett resultat av samarbetet med Orbcomm och Saab. Satelliterna är små, upp till 10 kilo, och placeras i en låg omloppsbana (LEO, low earth orbit).

Trafikverket stöder projektet och tillverkningen av den första satelliten med totalt 16,8 miljoner kronor.

FAKTA: AIS OCH VDES

AIS (Automatic Identification System) är en teknik som gör att fartyg kan se namn, position och rutt för andra fartyg som befinner sig i närheten.

Datapaket sänds ut helt automatiskt på två frekvenser via VHF-radio. Datapaketen tas emot av fartygs transpondrar eller till landbaserade basstationer. Med hjälp av en skärm får man en bild av hur omgivningen ser ut, på liknande sätt som om en radar använts, men med mer information om fartygen.

Räckvidden är ungefär 74 kilometer. Datapaketen sänds ut med olika tidsintervall beroende på hur snabbt fartyget rör sig, mellan 2 och 180 sekunder.

Följande fartygskategorier måste ha AIS-utrustning ombord, enligt Internationella Sjöfartsorganisationens (IMO) regler.

* Alla fartyg på 300 ton eller mer som seglar på internationellt vatten.

* Alla fartyg på 500 ton eller mer som seglar i lokala vatten.

* Alla passagerarfartyg oavsett storlek.

VDES är uppföljaren till AIS. Det är ännu inte beslutat men tekniken beräknas bli ny standard år 2024.

Källa: ESA

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt