Premium

Så styr tyska biljättarna om mot självkörande fordon

Det har gått 20 år sedan världens första självkörande bil rullade längs autobahn. Nu strävar Daimler och Volkswagengruppen efter att återigen sätta Tyskland i förarsätet för den autonoma revolutionen.

Publicerad

– Bilen är på väg att pånyttfödas i detta ögonblick. Blickar man bakåt genom historien går det att se hur mer kommer att förändras under de kommande 10-15 åren än under bilens hundraåriga historia.

Så inledde Michael Hafner, som leder Daimlers satsning på självkörande fordon, sitt framträdande på teknikkonferensen Nvidia GTC i München i början av oktober. Han var en av flera representanter för stora europeiska bilföretag som stod på scen under mässan för att berätta om satsningar på en elektrifierad och autonom framtid.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här