Så ska Teslas superdator Dojo göra bilarna självkörande

2021-07-29 06:00  

Hur gör man bilar så smarta att de kan köra själva? Genom världens femte mest kraftfulla superdator, om man frågar Tesla. Ny Teknik går igenom vad vi vet om jätteprojektet Tesla Dojo.

Från Volvo på Hisingen till Tesla i Silicon Valley är självkörande bilar en fråga som upptar många ingenjörers tid. Teknikvalen skiljer sig åt – men Tesla har gått all in. Det amerikanska elbilsbolaget satsar allt på att bildigenkänning via bilens egna kameror. 

Utmaningen är såklart enorm: den dator som sitter i bilen måste förstå vad kamerorna ser och agera efter det. Dessutom måste datorn hela tiden anpassa sig när förhållandena ändras, och den informationen måste delas mellan alla bilar på vägen.

Att skapa en ai som är kapabel till detta med den reaktionstid och exakthet som behövs i trafiken kräver beräkningskraften i en superdator. Men det är omöjligt – eller i alla fall extremt opraktiskt – att ha en superdator i varje bil.

Läs mer: Nu får KTH Sveriges snabbaste superdator – så ska den användas

Vad är Tesla Dojo – varför heter det så?

En dojo är ett japanskt ord för en träningsanläggning, ofta för kampsport. Tesla Dojo är en idé om en superdator som ska agera träningsanläggning, men för neurala nätverk. Ett neuralt nätverk är ett ai-program som fungerar på ett sätt som liknar den mänskliga hjärnan.

Det Tesla ser framför sig är att de neurala nätverken, när de har blivit tillräckligt bra, ska förse varje bil med den artificiella intelligens som krävs för slutmålet: Att uppnå vad som i branschen kallas nivå 5-automation. Då är föraren helt överflödig och bilen fattar alla beslut själv.

Men att träna upp nätverken är väldigt komplicerat. Biljoner beräkningar måste genomföras, det måste gå snabbt, och det får inte bli fel.

Läs mer: Nya miljoner ska göra den svenska kvantdatordrömmen verklig

Vad har Tesla för beräkningskraft i dag?

I dag är Teslas bilar utrustade med åtta kameror som hela tiden skickar information till bilens egen processor, eller dator om man så vill. Den gör sedan beräkningar av vad som skulle hända om den gjorde vissa saker – exempelvis att en högersväng här skulle göra att bilen byter fil på ett korrekt sätt.

Alla de här beräkningarna skickas sedan tillbaka till den superdator Tesla har i dag, som utvärderar dem och korrigerar eventuella fel. På så sätt tränas autopiloten hela tiden.

Superdatorn hade i slutet av 2020 gått igenom över en miljon tio sekunder långa videor och märkt ut sex miljarder objekt utifrån parametrar som avstånd, hastighet, och acceleration. All denna information tar upp en lagringskapacitet på 1,5 petabyte, eller 1,5 miljon gigabyte.

Men det är inte tillräckligt för att nå full automation, i alla fall inte inom någon snar framtid. Processen ska tas till nästa nivå med Dojo.

 

Läs mer: Nytt hastighetsrekord: 319 terabyte per sekund

Hur kraftfull blir Tesla Dojo?

Tesla Dojo existerar – vad vi vet – ännu inte. I slutet av förra året sade Elon Musk att Dojon är 0,01% klar, och bör vara redo om ett år. En officiell uppdatering kom från Teslas ai-chef Andrej Karpathy i slutet av juni, då han visade upp en ny superdator. Den är utrustad med 720 noder, eller datorer, som kopplas samman. Varje nod är utrustad med Nvidias grafikkort A100 80GB, vilket ger en total beräkningskraft på 1,8 exaflops.

Datorers beräkningskraft kan mätas i flops (floating point operations per second), alltså hur många flyttalsberäkningar som kan göras per sekund. Med 1,8 exaflops kan datorn göra 1,8 triljoner, eller 1 800 000 000 000 000 000, beräkningar per sekund. Det gör Teslas superdator till världens femte mest kraftfulla, i alla fall på pappret.

– Datorseende är kärnan i vad vi gör och vad som möjliggör Autopilot. Och för att det ska fungera riktigt bra måste vi behärska all data från fordonsflottan och träna massiva neurala nätverk och experimentera mycket. Så vi investerar mycket i beräkningskraften, kommenterade Andrej Karpathy. Se hela hans presentation här:

Eftersom han inte kallade datorn för Dojo får vi anta att den fortfarande är under uppbyggnad. Hur kraftfull den kommer bli vet vi inte, men Elon Musk har gett en fingervisning på Twitter. ”Jag kan ha fel, men jag tror att den kommer att bli bäst i världen”, skrev Tesla-vd:n i september 2020.

Läs mer: Här är hårdvaran i Teslas nya superdator

När når Tesla helt självkörande fordon?

Redan i dag utför alltså Teslas drygt en miljon bilar en stor mängd beräkningar. Att träna upp en färdig autopilot involverar enligt bolaget själva 48 nätverk som tar 70 000 timmar att träna upp. Exakt hur långt det är kvar till helt automatisk körning vet vi inte. Men Tesla är övertygade om att vi kommer komma dit.

Eller som Andrej Karpathy har uttryckt det: En kött-dator (alltså en människa), som kan frestas att tappa fokus och kolla på Instagram medans den kör, kommer att ersättas av riktig dator som alltid har koll på sin omgivning.

Henning Eklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt