Så ska forskarna fånga jordens puls

2021-07-22 17:05
Seismograferna ska släppas av UCL från forskningsfartyget Mário Ruivo. Foto: University College London

Seismografer på havsbottnen i Atlanten ska ge en bättre förståelse kring de cykler där magma stiger mot jordytan på oväntade platser.

Vetenskapen lutar sig mot sina teorier kring plattektonik, men med jämna mellanrum överraskar jordens inre genom att trycka upp material från manteln till ytan långt från de platser än där kontinentalplattor möts. Resultatet kan bli jordbävningar och vulkanutbrott.

Kunskapen om processerna långt under jordskorpan är begränsad – därför tänker projektet Upflow sprida ut 50 mycket känsliga seismografer i Atlanten. Det meddelar University College London.

Läs mer: Deras lösning förvandlar datakablar till seismografer

Under fem veckor kommer UCL att släppa seismograferna från forskningsfartyget Mário Ruivo, längs Kanarieöarna, och Madeira – cirka 40 mil längre norrut, samt Azorerna – 150 mil väster om Lissabon. Det är första gången som man täcker in en så stor del av norra Atlanten.

Teknik som astronomer använder

Under ett år ska seismograferna hämta in data på havsbottnen, och förhoppningen är att de ska de kunna registrera jordens "puls". Projektet kommer att testa en i sammanhanget ny metod för att alstra seismiska bilder – en teknik som tidigare har använts av astrofysiker för att upptäcka avlägsna galaxer. Nu ska seismograferna istället ge en bild av strukturerna under jordytan.

Läs mer: Stanfords ai upptäcker de missade jordskalven

– Genom att analysera deras data hoppas vi får en bättre förståelse för de enorma rörelser som pågår på hundratals kilometers djup i jordens mantel – specifikt stigande flöden av materia som vi inte förstår särskilt bra. Det är de här flödena som kan skapa oväntade vulkanutbrott och även leda till jordbävningar, säger Ana Ferreira, professor vid University College London.

Läs mer: FN sätter ut tsunamibojar i Indiska oceanen