Premium

Så funkar Green Cargos nya verktyg för att upptäcka hjulskador

Hjulskador på lok kan få allvarliga konsekvenser. Green Cargo Cargo har utvecklat ett nytt sätt att upptäcka dem i ett tidigt skede.

Publicerad

Lars Fehrlund har jobbat som tekniker inom järnvägsbranschen i snart 30 år. Han tvekar inte när han kallar den nya slitagevarnaren för att förbygga hjulskador för "det mest spännande som har hänt på länge".

Han arbetar i dag som lokingenjör på Green Cargo. Godsföretaget äger omkring 350 lok och har 4 000 egna vagnar i trafik. Eftersom loken i princip alltid är fyraxliga innebär bara dessa fordon 2 800 hjul som varje dag utsätts för slitage. Sprickor kan uppstå i godset och geometrin förändras så att hjulen till slut kan anta en orund form. Problemen blir oftast tydligast på vintern.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här