Provkörning: Volvo XC40 Recharge – ”Budget-elbilen är riktigt attraktiv”

2022-05-21 07:00  

Mindre batteri och lägre effekt, men fortfarande hög attraktionskraft. Enkelmotoriga Volvo XC40 Recharge är märkets instegselbil – men kan vara det bästa alternativet från tillverkaren just nu, skriver Felix Björklund som har provkört.

Ny Teknik testade Volvos första elbil när den lanserades – och vi har även kört långresa i den för att se hur XC40 funkar för semestern.

Men båda dessa var i toppversionen med dubbla motorer och riktig osvenskt många hästkrafter under huven. I år släpptes även den mindre effekt-överdrivna modellen ”single motor” och med den kapades priset avsevärt.

Men om hälften av hästarna är borta och kostnaden är lägre, betyder det då att bilen är mindre bra?

Design

I år hände det en hel del i Volvos elektrifierade utbud. Dels lanserades coupésuven C40, vilket i ett slag fördubblade antalet elbilar hos tillverkaren. Men därutöver introduceras även en rad uppgraderingar till den elektriska XC40:n.

Volvo har inte ändrat proportioner eller något sådant, det är mer kosmetiska detaljer som har setts över. Nytt är att bilen har försetts med en ny stötfångare och en ramlös grill (läs plastplatta) fram. Detta för att XC40 ska ”synkroniseras visuellt” med nya C40.

Läs mer: Provkörning: Renault Megane E-Tech – ”Snäppet bättre än ID3”

Även strålkastarna har uppdaterats med så kallad pixel-led-teknik. Detta innebär att lill-Volvon nu automatiskt kan anpassa ljuskäglan efter annan trafik och leverera bra upplysning utan att blända.

På interiörfronten är nyheten anno 2022 att det är läderfria klädselalternativ som gäller. Och bland annat finns en fin ullklädsel att välja, om man då inte vill ha mer läder-lika microtech (av återvunnen polyester).

Insidan av en Volvo XC40 Recharge. Foto: Felix Björklund

Baksätet i en Volvo XC40 Recharge. Foto: Felix Björklund

Oavsett vad för klädsel man väljer är komforten hög och som förare sitter man bra. Det gör man bra även bak – om det inte är så illa att man blir förpassad till mittplatsen, för där märks det av att modellen är byggd på en blandplattform då den rejäla kardantunneln förstör utrymmet.

XC40 är ju Volvo Cars minsta modell, men de lådaktiga crossover-formerna gör att man ändå kan packa gott i den. 419 liter är den officiella siffran, som vi har semester-testat, och bilen fungerar bra på fjällresor. Inte minst med tanke på att den faktiskt har en frunk där man kan kasta in laddkablarna. Skulle man behöva så går det även att häkta på 1 500 kg på lastkroken.

Teknik

XC40 är byggd på den CMA-plattform som Volvo tog fram under en tid då man inte riktigt var medveten om hur snabbt elektrifieringståget skulle gå. Därför är det en flexibel arkitektur där man ska kunna bygga allt från diesel- och bensinversioner till laddhybrider och rena elbilar.

I XC40 Single Motor sitter det en elmotor om 170 kW/231 hästkrafter som driver på framhjulen. Skälet till att den är placerad där i stället för bak, vilket många andra tillverkare har valt, är begränsningar i CMA-plattformen. Effekten kan omsättas till accelartionsresor 0-100 km/h på 7,4 sekunder.

Batteriet om 67 kWh (netto) ska officiellt räcka till 422 kilometer. Att det inte är mer beror på aerodynamiken, för om man tittar på det för elbilar så viktiga Cd-värdet har XC40 en siffra på 0,329 – det är högt. Den upprätta designen ger högt luftmotstånd vilket då kräver mer energi för framdrift. Som jämförelse stoltserar den något större Tesla Model Y med ett värde på 0,23 vilket ger stor påverkan just på räckvidd. Och när det är dags att ladda är det 150 kW snabbladdning som gäller, alternativt upp till 11 kW om man kör med vanlig växelström.

Volvo XC40 Recharge. Foto: Felix Björklund

En av de stora usp:ar som Volvo har är att deras bilar nu kommer med operativsystem från Google. Det här innebär att man får techjättens ekosystem direktintegrerat i bilen, vilket gör att kartor, ruttplanering, röststyrning är i toppklass. I dagsläget är det här absolut bäst, och tack vare att systemet har tillgång till bil-parametrar så är det verkligen många snäpp bättre än att bara koppla in och köra dessa funktioner via mobilen.

Ett tydligt exempel är hur exakt räckviddsplaneringen är.

Utöver detta har bilen även sedvanliga kör- och säkerhetsassistenter – och på den nivå som man förväntar av Volvo.

På vägen

Men så till körningen. Hur påverkas modellen av att man kapat effekten med 177 hästkrafter samt tagit bort fyrhjulsdriften?

Den första upplevelsen man får är positiv. Volvo har ju valt att göra bilen utan startknapp, vilket då innebär att man kliver in, sätter foten på bromspedalen, slår i en växel – och så iväg. Den mjukhet som drivlinan levererar passar en mindre familjebil som denna och jag skulle absolut säga att 231 hästkrafter är lagom.

Läs mer: Provkörning: Elbilsduell – Tesla Model Y vs Skoda Enyaq

I vardagslivet är det här tryggt och sättet som Volvo har valt att leverera effekt är även det snällt och prydligt. Det är inte alls på samma direkta sätt som vissa tidiga elbilar körde med. Google-integrationen är även det en vardagslivs-grej som förhöjer körupplevelsen. Det är säkrare och tryggare att sköta radiokanalen med rösten, eller för den delen säga att man ska till jobbet/hem/flygplatsen. Att sedan lägga till delmål är en smal sak under färd.

Volvo XC40 Recharge. Foto: Felix Björklund

För dem som vill ha ut mer sportiga upplevelser är kanske inte XC40 vare sig i grunden eller i den här enkelmotoriga elbils-tappningen riktigt rätt matchning. Det är trygga, inte adrenalinstinna egenskaper som man får. Men med det sagt, effekten och hur den ändå levererar elbils-distinkt ger bra prestanda även när man ska köra om på motorväg. En sak som Volvo anser tillhör trygghetsaspekten.

En av fördelarna med att välja den enkelmotoriga elbilen är, utöver priset, att förbrukningen är lägre. I stället för 2,04-2,16 kWh/mil ska man klara sig på 1,85-1,97 kWh. Hur var det då under verkliga förhållanden? När vi testade bilen var det runt fem grader varmt ute, vilket stundom tarvade både ratt- och sätesvärme.

Självklart innebar det att inte ens försiktig ”farbror-körning” kunde tangera de officiella siffrorna, utan det blev ett snitt på 2,07 kWh/mil

Summerat

Jag tycker att Volvos XC40 i grunden är en riktigt bra, om än dyr bil. Den första elbilen med jätteprestanda underströk det här än mer. Med en motor mindre och rejält kapad prislapp är det här receptet på framgång mer lockande.

Du får en trygg och trevlig bil som ur ett användarperspektiv är toppklass. Visst finns det vissa kompromisser som man får dras med, men det här är fortfarande en premiumprodukt. Det ändras inte av faktumet att det är bara är en motor ombord och att batteriet är mindre.

Och attraktionskraften märktes tydligt av när Volvo satte ett privatleasingpris som började på 3 900 kr/månaden – för hela årsproduktionen sålde slut i ett nafs.

Fakta Volvo XC40 Recharge

Pris: från  547 000 kr

Abonnera: från 5 690 kr/mån

Pris testbilen

Drivlina: Elmotor, framhjulsdriven

Maxeffekt: 170 kW / 231 hästkrafter

Max vridmoment: 330 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 7,4 sekunder

Topphastighet: 160 km/h

Batterikapacitet: 67 kWh (netto)

Snabbladdningskapacitet: 150 kW

Ombordladdare: 11 kW

Räckvidd på el: 422 kilometer

Officiell förbrukning: 1,87 kWh

Förbrukning under test: 2,07 kWh

Temperatur vid test: ca 5 grader

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 419 liter

Frunk: 31 liter

Max släpvagnsvikt: 1 500 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt