Premium

Provkörning: Mercedes GLC 300e – ”Ett ingenjörs-Tetris”

En bra helhet där man har gjort det bästa av saken, men fortfarande en kompromiss. Mercedes GLC 300e är en premiumkantad laddhybrid, där el-räckvidden är i snålaste laget, skriver Felix Björklund som testkört bilen.

Publicerad

Mercedes laddoffensiv är på ett sätt imponerande, men samtidigt något haltande. På kort tid har de breddat utbudet enormt och för tillfället finns det ingen som kan erbjuda lika många alternativ som den tyska tillverkaren. Men även om bredden finns – så saknas det spets. Ännu så länge finns det bara en elbil i modellfloran, EQC; och den är inte byggd på någon ny flashig bottenarkitektur, vilket märks.

Laddhybriden GLC 300e är plattformssyskon med ovan nämnda elbil – och precis som denna märks det av att det är mer av en efterkonstruktion än ett alternativ som var med på ritbordet dag ett.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här