Planen: De vill bygga Sveriges första vertiport – i Norrköping

2022-04-26 06:00  

I framtiden kan stadsdelar, köpcentrum och större företag ha en egen miniflygplats för taxidrönare – VTOL:er. Först ut med en vertikal flygplats, vertiport, ser Norrköping ut att bli. Men först måste reglerna för det undre luftrummet ändras.

En VTOL är en farkost som startar och landar vertikalt, vertical take-off and landing. Farkosten ska i typfallet  kunna ta ett mindre antal passagerare och spås bli ett inslag i framtidens urbana transportnät.

Bakom satsningen i Norrköping står det nystartade bolaget Kookiejar of Sweden med grundaren Kim Silander i spetsen. Hans förhoppning är att vertiporter sedan ska byggas över hela landet. Där ska VTOL-farkoster kunna starta, landa och laddas. För el är den självklara energikällan för framtidens flygfarkoster, enligt honom.

– Vi upplever nu ett brådskande behov av att snabbt ställa om till en fossilfri transportekonomi. El- och vätgasdrivna drönare är ett effektivt sätt att transportera personer och last från en punkt till en annan, och då behövs en helt ny typ av landnings- och startplatser än vad dagens infrastruktur erbjuder, säger Kim Silander till Ny Teknik.

Målet: Vara klar 2024

Hans vision är att bygga vertiporter på allt från shoppingcenter, hustak och arenor till parkeringsplatser. Några vertiporter kan även byggas på befintliga flygplatser – och först ut är Norrköpings flygplats. Flygplatsen drivs av Norrköpings kommun.

Norrköpings flygplats. Foto: Kookiejar

Bygget sker i spåren av det europeiska forskningsprojektet Corus-Xuam, som har letts av organisationen Eurocontrol som styr luftrummet i delar av Europa. Målet är att den ska stå klar år 2024. Det blir en så kallad ”dualmode vertiport” som ger möjlighet till både vanlig avstigning och transit för flygning till nästa destination.

– Vi är ett Norrköpingsbolag så det är naturligt för oss att börja jobba i Östergötland. Vi har nu tagit fram en prototyp och ansökt om ett antal olika patent, och så har vi skrivit en avsiktsförklaring med Norrköpings flygplats om att bygga den första vertiporten här, säger Kim Silander.

Efter Norrköping hoppas han kunna placera en vertiport på nya parkeringshuset Pralinen i Gävle, men samtal förs även med Västerås, Åre/Östersund och Örebro.

Illustration av framtida vertiport på parkeringshuset Pralinen i Gävle, som företaget Kookiejar vill bygga. Foto: Kookiejar

En vertiport ska ha laddmöjligheter, utrustning för brandsläckning och i norra Sverige även uppvärmda ytor som kan smälta snö på landningsområdet. Kostnaden för en vertiport i grundutförande är 5–6 miljoner kronor.

– En vertiport kan inte kosta hundratals miljoner kronor eftersom det då blir väldigt dyrt att nyttja infrastrukturen. I stället tänker vi svenskt, lagom och modulbaserat. Man kan jämföra en vertiport med en busshållplats snarare än en flygplats, för det är den inriktningen som vi vill ha. Flyget skall vara tillgängligt för alla, säger Kim Silander.

Kim Silander, Kookiejar. Foto: Kookiejar

Hans plan är att leverera vertiport som en tjänst, där företaget Kookiejar sköter tekniken, nätverket och certifieringarna medan infrastrukturägaren söker byggtillstånd och anpassar byggnaden för en vertiport.

– Detta möjliggör för exempelvis bensinstationer, arenaägare och shoppingcenter att få tillgång till plattformen samtidigt som de slipper att investera i personal som sköter den flygoperativa och väldigt reglerade driften, säger han.

Regelverk för undre luftrummet måste ändras

En konkret förändring som behöver genomföras är att anpassa reglerna för det undre luftrummet, upp till 2 900 meters höjd. I stället för att drönarna ska flygledas på samma sätt som flygplan kommer de att övervakas i enlighet med reglerna för U-space. Det är ett europeiskt regelverk som ska ge drönare säker tillgång till luftrummet och samtidigt bädda för nya digitala tjänster och lösningar.

Med hjälp av fördefinierade rutter i det undre luftrummet ska drönarna kunna flyga fritt och så länge allting går enligt plan behöver inga åtgärder vidtas från något håll.

En utmaning i arbetet med de vertikala flygplatserna är behovet av certifiering.

– Tyvärr måste vi vänta ända till 2024 innan vi kan börja certifiera våra vertiporter för städer, men när det väl är gjort så kommer vi att börja rulla ut vertiporter på bred front. Om ett par städer börjar att bygga vertiports 2024 så tror jag att vi kommer att se en kraftig uppväxling 2025-2026, säger Kim Silander.

Illustration av framtida vertiport, vertikal flygplats för VTOL:er. Foto: Kookiejar

En fördel med att vänta ända till dess är att drönarna kommer att ha utvecklats en hel del till dess, inte minst på batterisidan.

– I dag beror räckvidd och lastmöjlighet mycket på batterierna, men långsiktigt sett tror jag mer på tekniken med vätgas. Det går snabbt att tanka och ger en bättre räckvidd. Vissa tillverkare talar redan i dag om distanser på upp till 60 mil, säger Kim Silander, vars företag har stora planer.

Hur många vertiporter tror du är realistiskt att ha på plats till 2026?

– I Sverige hoppas jag att vi då har ett hundratal bokade och beställda vertiports. Vi kommer även att expandera internationellt, förmodligen till Monaco, där vi redan har en dialog igång, eller till USA där vertiporter är väldigt hajpat. Även mellanöstern med Dubai i spetsen är något av en early market, så även där för vi dialog med partners i dag, säger Kim Silander.

Första autonoma flygningen sker i höst

Redan i höst kommer en första autonom flygning att genomföras mellan Linköping och Norrköping. Då ska en drönarfarkost från svenska företaget Katla lyfta från Mjärdeviområdet i Linköping och flyga över Östgötaslätten för att sedan landa på den lokala flygplatsen strax öster om Norrköping. Satsningen sker i ett samarbete mellan Kim Silanders andra bolag – konsultfirman IBG – och Luftfartsverket samt Linköpings universitet. Rutten är vald för att visa att det fungerar att flyga autonomt från en stadsmiljö till en flygplats med kontrollerat luftrum.

Billy Josefsson, LFV. Foto: LFV

Billy Josefsson är senior rådgivare på Luftfartsverket som projektleder forskningsprojektet Corus-Xuam. Han säger till Ny Teknik att myndigheten är mån om att följa upp effektiviteten i luftrummet och göra det så enkelt och effektivt som möjligt när folk vill resa.

– Vi har inget att göra med själva flygplatsen, men vår roll är att tillgängliggöra luftrummet i linje med de lagar och regler som finns. Vi välkomnar ny teknik med VTOL:er och vertiporter. Det kanaliserar ett transportbehov som gör det ännu enklare att koppla flyg till andra typer av transporter, säger Billy Josefsson.

Anders Frick

Mer om: Elflygplan VTOL

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt