Nu ska Einride etablera sig i USA – här är de största utmaningarna för startupen

2021-11-30 06:00  

Inträdet på den amerikanska marknaden markerar ett viktigt avstamp för den svenska logistikstartupen Einride. ”Det amerikanska systemet är en så viktig förebild för resten av världen”, säger Tomas Ohlson. 

Einride grundades 2016 och har växt i snabb takt. Målet är att elektrifiera transporter. Företaget är mest känt för den hyttlösa, elektriska och autonoma lastbilen Pod med plats för 15 pallar, men använder sig även av större elkonverterade diesellastbilar. I grunden ser sig dock Einride som ett mjukvarubolag. Det är genom digitalisering som nyttan med elektriska och i förlängningen autonoma transporter går att realisera, menar de. 

I maj stängde bolaget en runda på 110 miljoner dollar, motsvarande en miljard kronor, inför lanseringen på den amerikanska marknaden som genomfördes i början av november.  

– Mottagandet har varit enormt bra och vi har mött otroligt mycket intresse. Inte bara i USA egentligen. Genom att lansera oss där har vi visat för många europeiska bolag att de måste ta tag i frågan om hur vi skapar ett hållbart logistiksystem, säger ”founding engineer” Tomas Ohlson, den ingenjör som har varit med ända från starten.

Tomas Ohlson, founding engineer på Einride. Foto: Einride

Först i världen

I Europa har bolaget redan knutit till sig stora kunder som Oatly, Coca-Cola och Lidl. Einride blev först i världen med att sätta en förarlös lastbil i kommersiell drift på allmän väg, utanför Jönköping. 

Läs mer: Så gick Einride från idé till världsledande på tre år

Vilken är den största utmaningen med USA jämfört med Europa? 

– Kulturen är annorlunda, mer annorlunda än vad många tror, samtidigt som det finns många olika parallella kulturer eftersom landet är så stort. Skalan är ju anledningen till varför startupbolag tar sig dit. Det amerikanska systemet är en så viktig förebild för resten av världen. Därför måste vi vara på plats tidigt, säger Tomas Ohlson. 

En viktig skillnad är också att tillståndsprocessen kring självkörande fordon i USA generellt fungerar enligt principen “default allow”, vilket medför att de juridiska frågetecknen rätas ut efter hand, enligt Thomas Olson. I Europa råder motsatsen, “default deny”, eftersom lagstiftning ännu inte finns på plats. 

– I Europa försöker man lösa det med nya regler och lagar medan man i USA, åtminstone i vissa delstater, snarare löser det med domstolsutslag vartefter problemen uppstår. 

Flatbed Truck

I samband med USA-lanseringen berättade Einride att ett nytt fordon tas fram, en variant av Pod med öppet flak anpassat för container i stället för ett täckt utrymme för pallar. USA är en containertung marknad, påpekar Tomas Ohlson. 

En Pod med öppet flak, för containrar. Foto: Einride

Fordonen kommer att behöva anpassas en del innan de kan börja köra i USA. Det handlar bland annat om rent fysiska mått eftersom pallstorlek och höjd på lastbryggor kan skilja en del. Även bromssystem och signalljus behöver justeras. 

– Vårt mål är att använda samma komponenter i den utsträckning vi kan. När vi konstruerar nätverket i fordonen kan vi någorlunda enkelt dela upp det i olika funktioner som vi sen kan sätta ihop igen på olika sätt. Vi bygger modulärt, säger han.

GE Appliances

En av Einrides första kunder i USA är GE Appliances. Sju autonoma och elektriska lastbilar ska transportera varor på GE:s (inhägnade) anläggningar i delstaterna Kentucky, Tennesse och Georgia. Oatly är också en kund, precis som i Europa. Dessutom har bolaget ett teknik- och logistikpartnerskap med Bridgestone. 

– För oss är det bra att börja med en kund som GE, även i stater med ”default allow”. Det är strategiskt viktigt att kunna börja på ett kontrollerat område. Nästa fall kan bli allmän väg, säger han. 

Einride vill inte säga hur många fordon som bolaget har i drift globalt i dagsläget. Men målet är 300 till slutet av 2022 och ytterligare tusen fordon 18 månader därpå. 

– Det är ett otroligt stort åtagande. De största tillverkarna i dag har årsproduktioner om ett par hundra fordon. En signifikant del av alla ellastbilar kommer alltså att bli Einride, säger Tomas Ohlson.

Mjukvaruplattformen Saga

Dessutom har bolaget uppdaterat sin mjukvaruplattform Saga som möjliggör att transporterna kan utföras elektriskt, genom att bland annat hålla koll på laddstatus, position, väder och en lång rad andra parametrar. Einride menar att det är tack vare plattformen som deras ellastbilar kan konkurrera med dieseldrift rent ekonomiskt. Minst 40 procent av alla vägtransporter i USA skulle redan idag kunna utföras elektriskt till en lägre kostnad än med diesel, enligt bolaget. 

– Vi ser på dieseldrift som ett lokalt minimum (alltså en suboptimering, reds anm). Man kan välja att ligga kvar i det minimumet, men tar man steget till elektrifierat och kombinerar det med digitalisering kommer det att bli billigare, säger han.

Nuro - för matkassar

Einrides inträde i USA innebär att de blir ensamma om att försöka sätta ett hyttlöst tyngre fordon i trafik. Hittills är det bara Nuro som kör hyttlöst i väst – en liten robotbil för matkassar.

Det i dagsläget enda hyttlösa fordonet i USA, från Nuro, anpassat för leveranser av matkassar. Foto: Nuro

– Nuro har en helt annorlunda design, men vi använder oss av deras erfarenheter kring den legala situationen i USA. Vi hjälper till att leda eftersom ingen annan gör det för fordon av vår storlek egentligen. 

Vad tänker du om att ni är ensamma om det? 

– Många av dagens självkörandebolag bygger sina plattformar ovanpå existerande lastbilsplattformar som egentligen inte är gjorda för detta syfte. Nu känner vi att marknaden är redo att ta sig till helt hyttlösa fordon. 

Hyttlöst en förutsättning

Tomas Ohlson menar att frånvaron av hytt utgör en genväg för att realisera självkörande lastbilar, eftersom man då kan rulla ut dem i sammanhang där de annars inte skulle vara lönsamma, till exempel GE Appliances inhägnade områden. En hytt med allt vad det innebär i form av gränssnitt och säkerhetssystem hade blivit för dyrt. Genom att gradvis öka svårighetsgraden kan bolaget bygga erfarenheter som kan användas för nästa steg. 

– Många bolag i USA försöker ju att gå direkt till den mer komplicerade motorvägskörningen, vilket har gjort att utvecklingen tagit längre tid än vad man först trodde. Vi har ett lite annorlunda angreppssätt, fortsätter han.

Fordonen kan fjärrstyras från stationer likt den på illustrationen. Foto: Einride

När kör ni ert första fordon på allmän väg i USA? 

– Det får jag inte avslöja.  

Men det finns ett datum? 

– Absolut!

 

Artikeln är uppdaterad.

Om Einride 

Grundat: 2016 av Robert Falck, Linnea Kornehed Falck och Filip Lilja.  

Totalt riskkapital: 150 miljoner dollar. 

Utmärkelser (urval): Det nionde mest innovativa företaget inom transporter 2021 enligt Fast Company, en de 100 viktigaste innovationerna 2021 enligt Time, tre år på Ny Tekniks 33-listan (2018–2020).  

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt